Geheimzinnigheid bij gemeente over dekkingsplan

17 september 2013

Geheimzinnigheid bij gemeente over dekkingsplan

De gemeente Venray zit in de Veiligheidsregio Limburg-Noord. Het dekkingsplan, waarin onder andere richtlijnen over opkomsttijden van de brandweer staan, schijnt niet beschikbaar te zijn voor de gemeente Venray. Vreemd want een andere gemeente die ook in de Veiligheidsregio Limburg-Noord zit kan er vrijelijk over beschikken. De gemeente Venray en de Veiligheidsregio verhullen zich in geheimzinnigheid.

In augustus vroeg de SP al om het dekkingsplan om zich voor te kunnen bereiden op een aankomende informatiebijeenkomst waar het dekkingsplan door de Veiligheidsregio Limburg-Noord zou worden toegelicht.

Elianne Sweelssen, fractievoorzitter: "In juli was het dekkingplan namelijk al klaar, dus dat leek mij geen onzinnige vraag. Het antwoord van de gemeente was kort: op de informatiebijeenkomst werd dit plan toegelicht en zelfs de burgemeesters hadden dit plan nog niet op papier, het was hen alleen mondeling toegelicht. Wat schetst mijn verbazing als ik, vanuit een andere gemeente waar ook een SP-afdeling is, het plan krijg toegemaild met de mededeling dat men er daar anders mee omgaat. Dit heb ik uiteraard weer gemaild naar onze gemeente maar daarop volgde radiostilte cq. mailstilte. Hierop hebben wij besloten om het dekkingsplan (.pdf) op onze website te zetten, zodat iedereen die dat wilt het kan lezen."

De informatieavond werd door de Veiligheidsregio georganiseerd om alle raadsleden van de gemeenten die in de Veiligheidsregio Limburg-Noord zitten bij te praten.

De Veiligheidsregio’s, voortgekomen onder andere na de vuurwerkramp in Enschede en de brand in café ‘de Hemel’ in Volendam, hebben vooral ten doel beter te kunnen inspelen op rampen en calamiteiten in de regio. Zo worden in het dekkingsplan belangrijke zaken als richtlijnen voor opkomsttijden van de brandweer geregeld.

Inmiddels heeft de gemeente besloten alle raadsleden het dekkingsplan toch toe te sturen. De SP irriteert zich over deze gang van zaken.

Elianne Sweelssen: "We doen dit omdat we vinden dat het informatie is die vrij toegankelijk moet zijn voor iedereen. Tenslotte is veiligheid een hot item en belangrijk. Wij houden er niet van dat deze informatie op deze manier verborgen wordt gehouden. Pas nu wij de druk opvoeren worden alle raadsleden opeens wèl van deze belangrijke informatie voorzien. Dit vindt ik echt niet kunnen!"

Kijk hier voor meer informatie over de Veiligheidsregio.

Klik hier om het dekkingsplan van de Veiligheidsregio Limburg-Noord te downloaden. (.pdf)