Verkiezingsprogramma 2014

Wij willen Wonen

Jaren geleden zijn woningcorporaties de markt op gedreven. Hierdoor slopen of verkopen ze goedkope huurwoningen. Duurdere woningen komen hiervoor in de plaats. In Venray is er een overschot aan duurdere appartementen, terwijl de wachtlijst voor goedkopere huurwoningen steeds langer wordt. Woningcorporaties moeten zich weer gaan bezig houden met de taak waar ze voor bedoeld zijn: woningen bouwen en verhuren.

De SP wil dat:

• De gemeente met de woningcorporaties in gesprek gaat wanneer zij sloopplannen hebben. Wat ons betreft zijn er een aantal voorwaarden aan sloop verbonden:
  • Alleen slopen als de huizen aantoonbaar slecht zijn;
  • Voorkomen dat bewoners naar een andere slechte of duurdere woning moeten;
  • Men moet aantonen dat de huizen niet te verhuren zijn;
  • Sloop niet leidt tot langere wachtlijsten;
  • Bewoners moeten meer inspraak hebben bij de sloop van hun eigen huis.
  • De gemeente een prestatiecontract afsluit met Wonen Limburg waarin wordt vastgelegd wat de omvang moet zijn van huurwoningen in de categorieën goedkoop, betaalbaar en duur en op welke termijn dit gerealiseerd gaat worden. Verder wordt hierin vastgelegd hoeveel wordt geïnvesteerd in groot onderhoud, renovatie en isolatie.
  • Bij nieuwe woningbouwplannen er meteen bij aanvang van deze plannen speelterreinen en uitlaatplekken voor honden worden meegerekend. De