12 december 2013

Kies voor verandering, kies voor 100% sociaal!

De SP heeft afgelopen woensdagavond 11 december jl. het verkiezingsprogramma en de lijst samengesteld met betrekking tot de gemeenteraads-verkiezingen op 19 Maart 2014. Ik heb van de SP-leden het vertrouwen gekregen om de verkiezingslijst aan te voeren. Daar heb ik alleen maar ja tegen gezegd omdat ook ik het volste vertrouwen heb in het verkiezingsprogramma, de -lijst en in de leden van de SP afdeling Venray.

Zaterdag was ik met een aantal andere Venrayse SP-leden op de Limburg dag van de SP. Een inspirerende dag, waarbij ook Emile Roemer aanwezig was, naast een tachtigtal andere actieve SP leden uit de veertien Limburgse afdelingen. Emile maakte hier ook de landelijke slogan voor de Gemeenteraad verkiezingen bekend, SP 100 % Sociaal! En dat sluit helemaal aan bij ons Venrayse programma: Voor de verandering!

Wat maakt de SP anders dan alle andere partijen? Wat de SP ook doet: het belang van gewone mensen staat altijd voorop. In de zorg, op het werk en in de buurt. Bij alles wat de SP doet zijn we 100% sociaal. De komende maanden maken wij dat in Venray duidelijk: zonder de SP geen sociale gemeente, geen sociaal Nederland en geen sociaal Europa.

In ons Venrayse programma kiezen we ook duidelijk voor 100 % Sociaal. Onze speerpunten: Zorg zonder zorgen, Armoede actief aanpakken en Wij willen wonen geven dit duidelijk aan naast alle andere programmapunten. En dat de SP en haar acties er wel degelijk toe doen blijkt maar uit het feit dat de nacht apotheek nog steeds open is en de SP zal er voor blijven strijden om deze open te houden.

Want hoe mooi ons verkiezingsprogramma ook is, de kracht van de SP ligt toch echt buiten het parlement, daar zijn we de ogen en oren van wat de mensen echt bezig houdt en wat de werkelijke problemen van de mensen zijn. Wij gaan vier jaar lang “Buurten in de buurt” en niet alleen maar rond verkiezingstijden. Mensen kunnen altijd bij de SP aankloppen als zij hulp en ondersteuning nodig hebben en daar waar wenselijk zullen we met de mensen samen acties opzetten en daadwerkelijk ook voor hun belangen opkomen.

Voor de gemeente komen er moeilijke tijden als de regering per 1 januari 2015 en de jeugdzorg en de WMO op hun bordje gooit en daar veel te weinig financiële middelen bijlevert. De SP gaat dat niet af zitten wachten, nu al moeten we de mensen, zowel belanghebbenden als de werkers in deze zorgsectoren gaan mobiliseren en acties voorbereiden. Ik roep SP-leden op om mee te doen in onze zorg werkgroep. Deze werkgroep kijkt welke mogelijkheden c.q. onmogelijkheden er zijn met betrekking tot de zorg.

Onze verkiezingslijst laat zien dat de SP is uitgegroeid tot een volwaardige volkspartij, met leden van Ysselsteyn tot Blitterswijck, van de Brabander tot Brukske en in alle leeftijdscategorieën.

Voor een goede verkiezingsuitslag is er nog veel werk te verzetten. Vele handen maken ook licht werk. Dus help mee en denk daarbij aan dat elk klein beetje ook al kan helpen. Denk er over na hoe jij als SP-lid actief mee kunt blijven doen, ook na de verkiezingen in bijvoorbeeld het bestuur, de zorgwerkgroep, de kerngroep van actieve leden en de steunfractie bijvoorbeeld door commissielid te worden en niet te vergeten, daar waar we echt ons bestaan aan danken: door met de mensen op straat in gesprek te gaan, om te luisteren wat er speelt. Geen raad zonder het geluid van de straat!

Als we zaterdag iets geleerd hebben dan is het wel dat je de meeste mensen kunt overtuigen om op de SP te stemmen, is dat je in gesprek met mensen gaat. Jullie hebben allemaal vrienden en familie, de meeste zitten op de sociale media etc. Gebruik die middelen om mensen te overtuigen om op de SP te stemmen.