College zonder CDA droom voor SP

21 juli 2021

College zonder CDA droom voor SP

Een college zonder het CDA. Voor de SP komt een droom uit. Jan hendriks, fractievoorzitter van de SP beschreef dit tijdens de benoeming van de nieuwe wethouder Chantal Nijkerken-De Haan (VVD) afgelopen woensdag 21 juli.

"Vanavond is een heugelijke avond en voor de SP komt een droom uit! Reeds bij de verkiezingen van 2014 heb ik als lijsttrekker van de SP in mijn eerste openbare bijeenkomst opgeroepen om nu eens te komen tot een college zonder het CDA. Nu bijna 8 jaar later is het zover en komt er een college zonder het zelfbedachte almachtige  CDA. Zonder de arrogantie van de macht met het CDA in het college, kan er eindelijk eens een begin worden gemaakt met een echte open en transparante politiek. De SP is hier uiteraard blij mee en de SP gaat straks in volle overtuiging voor de nieuwe wethouder stemmen en het samenwerkingsakkoord ondertekenen!

Komen we bij de moties van het CDA. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En het CDA wil nu ineens deze korte periode tot de verkiezingen in maart 2022 afmaken met maar 2 wethouders, hoe anders was dat 4 jaar geleden in dezelfde, zelfs nog kortere periode, bij de benoeming van wethouder Thielen? En zeker is dat Venray hierdoor niet slechter bestuurd zal gaan worden. Er liggen immers nog taken genoeg. Ook al heeft het CDA, het mede door henzelf gemaakte kadernota afgestemd! Volgens de SP is het nu juist een voordeel dat de beoogde nieuwe wethouder niet uit Venray komt. Zij kan met een schone lei beginnen.

De SP is geen voorstander van de wachtgeldregeling, maar zal zich uiteraard neerleggen bij deze wettelijke bepalingen. En ja, het zal de gemeente Venray geld gaan kosten. Zo zij het. Toch onbegrijpelijk dat het CDA zich hier nu in Venray druk om maakt. Krijgen hun wethouders dan geen wachtgeldregeling en ik breng U maar onder de aandacht dat een van de Venrayse CDA leden nog onlangs na een zeer korte periode als wethouder in een andere gemeente nu ook deze gelden opstrijkt! Het CDA kan een oproep doen om af te zien van deze regeling, maar ook zij weten dat dit een 'wassen neus' is.

Dan de motie over de nieuwe coalitie onderhandelingen. Het is voor het CDA blijkbaar moeilijk te bevatten dat de andere 7 partijen slagvaardig aan het werk zijn gegaan nadat het CDA de vorige coalitie opgezegd had. Collega Reijntjes (CDA) roept altijd “Gas op de lolly!” en dat hebben de 7 overige partijen dan ook direct na de vorige raadsvergadering opgepakt. In harmonie en eensgezindheid werd opgetrokken, zelfs op zondagmorgen 9 uur  werd er overlegd  en al zeer snel werd er een samenwerkingsakkoord gemaakt. Daarin wordt duidelijk wat er nog wel en niet opgepakt gaat worden tot aan de verkiezingen van volgend jaar. Het CDA is nu ineens bang dat er grote politieke verschillen bij het samenwerkingsakkoord zullen zijn. Die zijn er immers altijd al, maar nu hoeven partijen niet aan de leiband van het CDA te lopen en kunnen ze eigen politieke keuzes maken. Wel is de afspraak dat we dit nieuwe samenwerkingsakkoord hierbij niet zullen laten vallen.

Voorzitter, maakt U zich maar geen zorgen, de SP zal op haar eigenste wijze politiek blijven bedrijven in en buiten de gemeenteraad, maar wij zullen het samenwerkingsakkoord steunen."

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.