‘We kunnen zo veel meer met Venray!’

13 februari 2022

‘We kunnen zo veel meer met Venray!’

Jan Hendriks (1955) is geboren en getogen in Venray en al vanaf zijn 17e politiek actief. Inmiddels is Jan Hendriks al jaren het boegbeeld van de SP in Venray. Daarnaast zette hij zich samen met zijn vrouw Alda in voor een project in Guatemala.

Jullie kiezen voor een meer menselijke maat in Venray, waarom is dat nodig?

‘We zien allerlei voorbeelden dat mensen in de knel komen door de gemeente. Zoals die vader die voor zijn kwetsbare dochter een bijstandsuitkering aanvraagt en waarbij dochterlief meteen als fraudeur bestempeld wordt en wekenlange observaties van een ingehuurd recherchebureau moet dulden. Een bijstandsuitkering aanvragen is geen fraude plegen. We zien het ook bij het bouwen van nieuwe woningen dat het bouwen van sociale huurwoningen ver achterblijft. Een dak boven je hoofd kan alleen als je een flinke zak geld meebrengt.  We zien steeds meer lege winkelpanden die maar leeg blijven staan en die je zou kunnen ombouwen tot een fatsoenlijke woning.’

‘De SP probeert samen met de mensen actie te voeren voor wat zij belangrijk vinden.’

In de gemeenteraad heb je veel met andere partijen te maken. Wat zie jij als het verschil tussen hen en de SP?

‘De SP probeert samen met de mensen actie te voeren voor wat zij belangrijk vinden. Dat is wat ons anders maakt dan de andere partijen. Bij de SP zitten we niet achterover geleund op het pluche om vanuit het gemeentehuis te bepalen wat goed is voor de Venrayse bevolking. Wij gaan altijd, ook buiten verkiezingstijd, naar mensen toe. We bellen aan om te vragen of en waar zij problemen ondervinden. Samen met de mensen zoeken we dan naar oplossingen en als het nodig is voeren we daar ook actie voor.’

Wat zie jij als een dieptepunt van de afgelopen jaren?

‘Het verdwijnen van de huisartsenpost uit Venray vond ik een dieptepunt. Zo veel mensen die goede huisartsenzorg ook in de nacht dicht bij huis willen. We spraken met huisartsen die ook tegen de sluiting waren. Ondanks het felle verzet konden we de sluiting niet verhinderen. Maar we geven de strijd niet op. We blijven strijden voor een huisartsenpost in Venray.’

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.