Wonen Venray misleidt bewoners Veltumse sloopflats

27 augustus 2006

Wonen Venray misleidt bewoners Veltumse sloopflats

Voor ongeveer 35 mensen die nog een 20-tal woningen bewonen van de beide sloopflats in Veltum is het al snel 31 augustus. Wonen Venray misleid huurders.Dan loopt hun huurcontract af en staan ze op straat. Voor een aantal bewoners is de spanning ondragelijk. Wonen Venray heeft definitief haar sociale gezicht verloren.

De SP vindt de gang van zaken rondom de laatste bewoners van de beide sloopflats ronduit schandalig. Zij worden de dupe van een weinig daadkrachtige woonstichting en voelen zich gedumpt.
Wonen Venray heeft mensen in de flat laten wonen waarvan ze wist dat zij op 31 augustus 2006 niet konden voldoen aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een andere huurwoning. De inschrijftermijn om voor een woning in aanmerking te komen is al snel drie jaar. Daarnaast liet Wonen Venray er huurders wonen met de mededeling dat ze over anderhalf jaar al lang een woning zouden hebben.

Huurders worden dakloos door Wonen Venray.

De bewoners zijn financieel niet zo draagkrachtig. Voor veel reguliere huurwoningen is hun inkomen te laag, ook al is de huur van een aantal van die reguliere woningen lager dan ze nu in de flat betalen. Blijkbaar was het toen geen probleem voor Wonen Venray en was men blij met mensen die in de flats wilden wonen. Want door de flats te laten bewonen beschermden de bewoners de flats tegen krakers en bleef de leefbaarheid in de wijk op peil.

Het 'nieuwe' kantoor van Wonen Venray aan de Veltumse Kleffen.

Wonen Venray schuift de verantwoordelijkheid af op de huurders: “we hebben voldoende mogelijkheden en tips aangedragen.” Alsof particuliere verhuurders een optie zijn, de huren daarvan zijn navenant te hoog en kunnen door de huurders niet worden opgebracht. Een andere optie was te verhuizen naar bijvoorbeeld Heerlen of andere plaatsen waar Wonen Limburg gevestigd is. Dit is een absurd voorstel, zeker als je in Venray werkt.

Huurders laten zich niet zomaar uit hun huis jagen omdat er een contract afloopt.

De SP vindt het volstrekt onacceptabel dat er aanstaande donderdag zo’n 20 tot 30 mensen op straat komen te staan en feitelijk dakloos worden. De SP heeft daarom het college van B&W gevraagd contact op te nemen met de woonstichting om een verlenging van de vergunning te verlenen. Dit is mogelijk in het kader van de leegstandswet. De SP vindt het immoreel dat mensen op deze wijze op straat komen te staan. Dit past ook niet in het beeld dat Venray schetst van zichzelf als zorgzame gemeente. Wonen Venray kan dan op basis van deze vergunning opnieuw de woningen verhuren aan deze mensen. Zij kunnen dan verder gaan met zoeken naar een betaalbare woonruimte. Wanneer Wonen Venray zich actiever opstelt in de bemiddeling, kunnen de flats binnen afzienbare tijd leeg zijn.

AXIE.

Daarnaast wil de SP weten van het College van B&W of het mogelijk is om Wonen Venray te verbieden om huizen te verkopen of te slopen, zolang er zo’n enorme woningnood is en mensen drie, vier jaar moeten wachten op huisvesting.
Verder wil de SP weten hoe ver de plannen gevorderd zijn met het plan in Veltum. Wanneer wordt er gesloopt en wanneer begint de bouw van de nieuwe (flats) woningen? De SP heeft ook vragen over het winkelcentrum want het is onduidelijk of dat nu wel of niet wordt opgeknapt.

SP afdeling Venray