Terugblik 2006: bewogen jaar voor SP Venray

16 februari 2007

Terugblik 2006: bewogen jaar voor SP Venray

De SP Venray heeft in 2006 een bewogen jaar achter de rug. Twee verkiezingen, een terugtredende voorzitter en vele acties zorgden voor handen vol werk.

SP NU.Het eerste kwartaal stond vooral in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Onder leiding van campagneleider Bert Vermeulen is er fors campagne gevoerd. Vijfendertig mensen hebben geholpen met folderen, helaas heeft niet iedereen een folder gekregen, gelukkig de meeste wel. De SP kreeg op straat veel positieve reacties, en daar krijg je als SPer weer energie van.
Op 2 maart won de SP twee zetels; Het werk in de gemeenteraad kon gaan beginnen!
De raadsfractie, bestaande uit Jolanda Dijkema en Elianne Sweelssen, deden uitstekend hun best in de politieke debatten, ondanks dat er een enorme berg papier over hen werd uitgestort. Het geworstel met de gemeentelijke stukken viel niet altijd mee. Daarnaast viel de invulling van onder andere het commissiewerk ook niet mee. De SP is hiermee lerende.

Het tweede kwartaal is de SP vooral druk met het race circuit “de Peel”. Buurtonderzoek, veel dossiers lezen en samenstellen. Die maand ontdekken veel mensen de website van deze afdeling in verband met een lopende discussie op de weblog over het circuit.
Circuit de Peel.De gemoederen lopen hoog op. In één weekend meer dan tweehonderd bezoekers op de website en 270 reacties.. Helaas ligt het circuit er nog steeds. De SP is nu druk in gesprek met andere actievoerders, hoe nu verder.

Juni staat in teken van scholing over het gedachtegoed van de SP. Enkele leden zijn gevraagd om te komen. Het is moeilijk om steeds iedereen bij elkaar te krijgen. De scholing blijkt leerzaam.

Avondwake voor dit gezin Selimovic.Donderdag 17 augustus staat in het teken van een avondwake voor een asielzoekergezin in Venlo. Ook in Venray kent de SP zo’n gezin, hier is de SP enkele malen op bezoek geweest en heeft de SP dit gezin verder op weg geholpen.

Opnamen door Rtl4.In september en oktober begon de SP opnieuw met de actie “red de flat”. In de wijk Veltum worden twee flats afgebroken. Niet nodig naar de mening van de SP; er is nog steeds een tekort aan goedkope huurwoningen. Na een zorgvuldig buurtonderzoek blijkt dat bijna niemand wil verhuizen. Toch wil “wonen Venray” de boel slopen. De SP haalt zelfs de landelijke media, maar het mag niet helpen. Hoeveel actie de SP ook voert, de mensen moeten eruit. Dit is de meest heftige actie die de SP tot nu toe gevoerd heeft.

Op 7 september ledenvergadering, die stond in het teken van het verkiezingsprogramma. De avond werd door ongeveer zestien leden bezocht.

De Tweede-Kamerverkiezingen dienden zich weer aan op 22 november; de landelijke SP haalde meer dan dubbele winst. De campagne in Venray verliep uitstekend. Campagneleider Bert Vermeulen had een goede planning gemaakt. Zo’n 45 mensen, al dan niet lid van de SP, hebben meegewerkt om van de Venrayse campagne een succes te maken. Met name de flitsacties in de wijken en het centrum waren zeer succesvol. De SP kreeg veel positieve en lovende reacties. Ook het (stiekem) beplakken van de sloopflats was leuk om te doen. Vooral bij daglicht zag het er mooi uit.
Tijdens de verkiezingsavond op 22 november is de SP in een café bij elkaar gekomen. Daar heeft de SP onder het genot van een hapje en drankje de uitslag op een groot scherm kunnen volgen. In Venray haalde de SP 17,9% van de stemmen.
Na de verkiezingen heeft de SP alle mensen die geholpen hebben persoonlijk bedankt met een soepkom.

Linda Weijs.Per 1 november is er een wisseling van voorzitter. Huub Rademacher doet een stap terug en Linda Weijs neemt het tijdelijk over tot de volgende ledenbijeenkomst op 5 maart 2007.

In december is de SP bezig geweest om acties voor te bereiden met betrekking tot de WMO en Veolia.
Verder heeft de SP het hele jaar door nieuwe leden bezocht en gezocht.

Ook in 2007 blijft de SP zich in Venray en omstreken onverminderd inzetten voor een maatschappij waarin menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staat.