SP: Wonen Venray presteert ver onder de maat

29 juni 2009

SP: Wonen Venray presteert ver onder de maat

De bouw van sociale huurwoningen wil op geen enkele manier vlotten en is het Podium al enkele jaren gemeenschapsbezit, toch wil het maar geen bruisend jongerencentrum worden. Zal dat ooit nog gaan lukken vraagt de SP zich af? De SP vindt dat de grens van het jeugd en jongerenwerk naar de 12 jaar moet in plaats van de 16 jaar die nu als startgrens gehanteerd wordt. En Cradle to Cradle, wat is dat eigenlijk? Duurzaamheid en Floriade schijnen hand in hand te gaan maar is duurzaamheid hetzelfde als Cradle to Cradle en wat maakt dat nu zo bijzonder aan de Floriade? Om de Floriade te redden wordt 2 miljoen euro herindelingsgeld in de Floriade gestopt. Maar dit geld was toch bedoeld voor het “nieuwe Wanssum”?
In Venrayse gemeenteraad worden de algemene beschouwingen 2009 gehouden. B&W leggen verantwoording af aan de raad.

Afgelopen jaar zijn een aantal besluiten genomen die in onze gemeente zaken definitief gaan veranderen. Een daarvan is de grenswijziging waardoor Wanssum, Geysteren en Blitterswijck bij onze gemeente gevoegd worden. Daarmee samenhangend is de besteding van het toegezegde herindelingsgeld. Een derde ingrijpend besluit is de verkoop van de aandelen van Essent.
Bij al deze besluiten is weinig tot geen discussie geweest over nut en noodzaak ervan. De financiële consequenties ervan zijn echter wel aanzienlijk.

De onderwerpen die de SP in deze algemene beschouwingen de revue wil laten passeren zijn:

• De a.s. grenswijziging en de daarmee samenhangende besteding van de herindelingsgelden.
  • De verkoop van de Essentaandelen
  • Duurzaamheid/Floriade
  • Woningbouw
  • Jongeren
  • Economische recessie

1. GRENSWIJZIGING/HERINDELINGSGELD

Door vrijwillig mee te werken aan een herindeling zouden de gemeentes een bedrag ontvangen dat naar eigen inzicht ingezet mocht worden. Venray had beloofd om dit geld (2 miljoen euro) te gebruiken voor het ‘nieuwe Wanssum’. Echter al in maart werd duidelijk dat zonder enig overleg met gemeenteraden dit herindelingsgeld wordt gebruikt om de beeldbepalende gebouwen van de Floriade te redden. De 2 miljoen voor Wanssum moet nu uit eigen zak betaald worden. Hiervoor wordt alvast het eerste gat in de reservering voor de renovatie van het gemeentehuis geschoten.
De SP vindt dat het regiobestuur dit soort ingrijpende beslissingen niet kan nemen zonder toestemming van de gemeenteraad. Wij willen graag van het college weten waarom dit op deze manier is gegaan en willen graag weten of er nog meer projecten zijn bij de Floriade waar de voortgang stagneert omdat bedrijven en ontwikkelaars niet willen investeren.
We willen graag van de andere partijen weten wat zij van deze gang van zaken vinden.

2. VERKOOP AANDELEN ESSENT

Het was van begin af aan duidelijk dat dit college stond te springen om de aandelen Essent te verkopen. Het argument dat een overheid geen belang dient te hebben in een bedrijf was daarvoor de belangrijkste reden. Inmiddels is men zich aan het warmlopen om de opbrengst van de verkoop op een goede manier weg te zetten. Dat hiermee net zo goed financiële risico’s worden genomen, is blijkbaar niet relevant. Er wordt blijkbaar wel al rekening meegehouden in de voorjaarsnota zoals men kan lezen op pagina 45: ‘Zoals het zich nu laat aanzien kunnen de ontvangen Essent gelden minimaal tot 2011 rentegevend worden weggezet.’
Wij willen graag weten of het college reeds bezig is met het zoeken van goede bestemmingen voor dit geld. Ook willen we van de vorderingen op de hoogte worden gehouden. Tenslotte willen we het college ernstig in overweging geven om m.n. te kijken wat de mogelijkheden zijn om zaken te doen met de ASN-bank en de Triodosbank. Dit vanwege hun maatschappelijke betrokkenheid én vanwege het feit dat deze 2 banken op een ethisch verantwoorde manier handelen. Ook willen we van andere partijen weten wat zij van dit voorstel vinden.

3. DUURZAAMHEID/FLORIADE

Vaak wordt duurzaamheid in relatie gebracht met de Floriade. Dit gebeurt alleen maar omdat in het kader van de Floriade ook de term “cradle to cradle” is gevallen. Maar wat is nu die duurzaamheid precies? Wat is cradle to cradle precies? Zijn dit 2 dezelfde begrippen of toch niet? Wij stellen voor om het begrip ‘duurzaam’ duidelijk te omschrijven en aan de hand daarvan criteria op te stellen waar nieuwe projecten aan moeten voldoen. Dit voorkomt spraakverwarring en mensen in Venray weten dan tenminste waar ze aan toe zijn.
Dezelfde procedure kun je bedenken voor cradle to cradle. De regio stelt zich voor als eerste cradle to cradle regio, maar wat verwacht men in dat kader van Venray of is het alleen een modewoord om de Floriade verkocht te krijgen?
Heeft het college concrete ideeën/plannen om aan cradle to cradle in Venray gestalte geven? Mocht dit nog niet het geval zijn, wanneer kunnen we die dan tegemoet zien?
Vinden andere partijen het eveneens van belang om de inhoud van deze 2 begrippen duidelijk en concreet te omschrijven?

4. WONINGBOUW

De bouw van sociale huurwoningen wilt op geen enkele manier vlotten. Ondanks de goede bedoelingen van de wethouder presteert Wonen Venray op dit punt al een aantal jaren ver onder de maat. Zij spelen liever voor makelaar dan dat ze zich bezig houden met hun primaire taak: het verhuren van huizen.
Willen wij er echter voor zorgen dat de jongeren in Venray kunnen blijven dan moeten we stoppen met het bouwen van dure woningen en appartementen. Bovendien moet er dan een einde komen aan het slopen en verkopen van sociale huurwoningen.
De SP vindt dat de wethouder Wonen Venray aan zijn afspraken moet houden en het woord prestatie-afspraken ook gerust letterlijk mag opvatten. De SP is van mening dat het college om de tafel moet gaan zitten met andere woningcorporaties om op deze manier Wonen Venray wat meer onder druk te zetten. Is het college hiertoe bereid?

5. JONGEREN

Inmiddels is het Podium al enkele jaren gemeenschapsbezit, maar een bruisend jongerencentrum is het nog lang niet. Wij vragen ons zelfs af of dat op deze manier ooit nog gaat lukken.
De SP wil graag in september/oktober horen hoe het college dit denkt aan te gaan pakken en of er alternatieve ideeën zijn om dit probleem op te lossen, zodat de investeringen in dit plan ook hun vruchten gaan afwerpen. We willen dan graag zien dat ook de doelgroep vanaf 12 jaar wordt meegenomen. We willen van het college horen wat hun mening is over het niet-functioneren van het Podium. Ook willen we graag weten wat hun standpunt is in de uitbreiding van de doelgroep naar 12 jaar e.o.? Van de andere partijen willen we graag weten hoe zij over het functioneren van het Podium denken en over uitbreiding van de doelgroep?

6. ECONOMISCHE RECESSIE

Het kan aan niemand voorbijgegaan zijn dat onze samenleving in de problemen is gekomen door het onverantwoord handelen van sommigen. In de begroting voor 2009 werd hiermee nog weinig rekening gehouden, in de voorjaarsnota wordt aangegeven wat de gevolgen kunnen zijn. Ook hier blijft het gissen naar de werkelijke omvang van de crisis. Feit is wel dat ook Venray niet ontkomt aan deze storm.
Het college wordt geregeld geïnformeerd over de gevolgen voor Venray, maar gezien de situatie vindt de SP het wenselijk om ook de raad (2-)maandelijks te informeren over de stand van zaken in Venray en omgeving. We merken verder op dat er te weinig aandacht is om in te zetten op een nieuwe koers. Het is nu de tijd om veel meer in te zetten op ecologische ontwikkelingen.
Vervolgens valt ons op dat in deze voorjaarsnota nog weinig tot geen aandacht is voor het scenario van bevolkingskrimp. Volgens de prognoses groeit de bevolking nog wel, maar het zijn zulke marginale cijfers dat het reeël om ook na te denken en rekening te houden met terugloop van de bevolking.
Wanneer gaat het college met dit scenario rekening houden en kunnen we dat dan terugzien in cijfers bij de eerstvolgende begroting?

SP Fractie Venray