Buurten in Het Brukske

14 mei 2010

Buurten in Het Brukske

De afgelopen week was de SP te vinden in de Venrayse wijk Het Brukske. De SP was geïntesseerd wat bewoners vonden van de nieuwe ontwikkelingen rondom het nieuw te bouwen multifunctioneel centrum (MFC).

De plannen om een nieuw MFC te bouwen op de plek van de basisschool Estafette was aanleiding voor de SP om de wijk in te gaan. Weten de bewoners wel wat de plannen zijn met hun wijk. De woonstichting Wonen Venray riep namelijk in eerdere bijeenkomsten dat bewoners van Het Brukske moeilijk bereikbaar waren om hun mening te vragen.
Ronald van Hal: "We zagen de bui al hangen. Iedereen die er wat toe doet in Het Brukske, ondernemers, zorginstellingen, belangenorganisaties, wordt gevraagd om hun mening te geven maar ondertussen worden de mensen in de wijk vergeten. Dat moet je niet willen want elke mening is belangrijk zeker als het om zo'n grote verandering gaat. We hebben in de laatste commissiebijeenkomst nog gesuggereerd om dan maar langs de deuren te gaan om zo de meningen te peilen."

Er zijn voor het nieuwe centrum van Het Brukske drie varianten bedacht.
Variant 1: 'Het Bruist'. Deze variant omvat het MFC waarbinnen een school, twee gymzalen, een peuterspeelzaal, een huiskamerproject, een wijkcentrem gevestigd kunnen worden en van waaruit zorg geleverd kan worden. Daarnaast zijn er nog twee locaties voor woningbouw beschikbaar.
Variant 2: 'Even oversteken'. In deze variant wil men een brede school waarbinnen een school, twee gymzalen, een peuterspeelzaal en een huiskamerproject zijn gevestigd terwijl er ook zorg geleverd kan worden. Wijkcentrum Kiosk blijft behouden of wordt uitgebreid. Er kunnen nog wat woningen bijgebouwd worden in deze variant.
Variant 3: 'Oud en nieuw'. In deze variant wordt de brede school gebouwd op de locatie van de vroegere Flierefluit. Hierin worden de school, een peuterspeelzaal, een huiskamerproject opgenomen en kan er ook zorg worden geleverd. Een gymzaal zal op die plek niet worden gebouwd. De bestaande gymzalen blijven behouden of worden uitgebreid. Het wijkcentrum Kiosk zal niet worden afgebroken en misschien zelfs uitgebreid. Verder is er nog een locatie beschikbaar waar woningen kunnen worden gebouwd.
Als het om geld gaat maakt het niet zo veel uit voor welke variant gekozen wordt. Alle varianten kosten ongeveer evenveel geld om ze te realiseren (tussen de 7 en 7,7 miljoen euro).

Ronald van Hal: "Waar we ook moeite mee hebben is de naamgeving van de drie varianten. Dat variant 1 zou bruisen van de actviteiten doet de andere twee varianten te kort. Waarom zou bijvoorbeeld variant 3 niet net zo bruisend kunnen zijn. Zowiezo is de naamgeving niet gelukkig gekozen. Het Brukske is een groene bruisende wijk, een echte volkswijk met een diversiteit aan culturen en activiteiten. Er wordt vaak gezegd dat het Brukske een gesloten wijk is maar ik ken bijna geen enkele wijk in Venray waar de mensen met het mooie weer de voordeur openzetten en het leven buiten op straat begint."

Uit het buurtonderzoek wat we gehouden hebben blijkt dat iets meer dan de helft van de ondervraagde huishoudens vindt dat zei voldoende geïnformeerd zijn over de plannen. De meeste bewoners voelen zich een beetje op de hoogte over de inhoud van het Masterplan Brukske en de drie varianten. En, als het aan de ondervraagde inwoners zou liggen, zeggen de meeste zich te kunnen vinden in variant 2 Even oversteken.

Ronald van Hal: "Het buurtonderzoek heeft ons waardevolle informatie gegeven. Zo zijn we er ieder geval achter dat de mensen veel beter geïnformeerd zijn als dat we in eerste instantie dachten. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook echt goed geïnformeerd waren want als het echt gaat om de inhoud dan zie je dat er nog heel wat informatie mist om een goede keuze te maken. En dat dus 69% voor variant 1 zou gaan wat de gemeente ons voorspiegelt is gewoon niet waar. Dat hebben we wel aangetoond in ons kleine buurtonderzoek.
"Toch denken we dat variant 1 de beste keuze is op dit moment. En daar hebben we in de gemeenteraad ook voor gekozen. Doordat in een MFC heel veel bij elkaar komt denken we dat de kans dat mensen elkaar daar gaan ontmoeten veel groter is dan dat er allemaal kleine eilandjes ontstaan zoals in variant 3 waar alle activiteiten letterlijk bijna uit elkaar zijn gehaald. Je zag ook bij ons buurtonderzoek dat er maar een paar mensen waren die kozen voor deze variant. Variant 2 had voor ons ook nog gekund. De bewoners gaven ieder geval aan dit de beste keus te vinden. We nemen de gegevens van ons onderzoek mee in de toekomst. Het MFC staat er nog lang niet; er moet nog heel wat gedaan en gepraat worden voordat de eerste spade in de grond gaat."

Voor de gegevens van ons buurtonderzoek klik op deze link. (PDF)