SP doet niet mee aan achterkamertjes politiek

21 mei 2010

SP doet niet mee aan achterkamertjes politiek

De SP stopt met het bijwonen van besloten raadsvergaderingen. Raadsleden wordt op die manier de mond gesnoerd vindt fractievoorzitter Sweelssen.

Elianne SweelssenDe SP heeft een duidelijk besluit genomen rondom de besloten bijeenkomsten en vergaderingen van de gemeenteraad of van de fractievoorzitters.
Elianne Sweelssen: "De afgelopen vijf maanden zijn we herhaaldelijk besloten bij elkaar geweest als gemeenteraad of als fractievoorzitters. Achteraf vroeg ik me dan weer af waarom die bijeenkomst nu weer besloten moest zijn. Van te voren wisten we vaak niet waar de bijeenkomsten over zouden gaan. Je kunt dan nooit een afweging maken om er wel of niet bij te willen zijn."

De SP kiest er voor om het raadswerk in de openbaarheid te verrichten, zodat de kiezers kunnen volgen waar de SP mee bezig is en wat de SP-standpunten in de diverse kwesties zijn. Sweelssen: "Ons wordt op deze manier de mond gesnoerd. Na de lange raadsvergadering van 11 mei was het weer raak. Tot ergernis werd weer een besloten gedeelte aangekondigd. Die heb ik aan mij voorbij laten gaan en dat zal ook in de toekomst gebeuren. We hebben geen behoefte aan achterkamertjespolitiek waarin zaken worden vertelt die net zo goed openbaar hadden kunnen gemaakt. Ik vind dat er een oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid om besloten te vergaderen. De SP staat voor een open en transparante manier van besturen, deze wijze van werken maakt dat voor ons niet mogelijk en daar willen we ons van distantiëren."

Lees hier de brief aan het college van B&W en de gemeenteraad.(PDF)