SP steekt Venrayse postbodes hart onder de riem

15 december 2010

SP steekt Venrayse postbodes hart onder de riem

Afgelopen zaterdagochtend om 8.15u verzamelde een afvaardiging van de SP afdeling Venray voor de poort van het TNT sorteercentrum in Oostrum. Het doel was om de Venrayse postbodes een hart onder de riem te steken en hen zo te steunen bij hun strijd voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en tegen het aangekondigde massa-ontslag. Drie dagen ervoor hadden een flink aantal postbodes het werk al weer voor de derde keer in korte tijd neergelegd. Er lag dus zaterdag een flinke stapel werk op hen te wachten.
SP steekt Venrayse postbodes een hart onder de riem

Vooraf had de SP contact gelegd met Ton Fleurkens, sinds jaar en dag postbode en kaderlid van vakbond AbvaKabo en zodoende een belangrijk contactpersoon voor de acties vanuit Venray. Hij is dan ook degene die zich als eerste bij het gezelschap meldt en vervolgens de rest van de postbodes naar buiten roept. 'TNT doet wel iets om de ontslagen postbodes aan een nieuwe baan te helpen, maar te weinig' aldus Fleurkens. 'Je praat hier over mensen die veelal boven de 50 jaar, die relatief duur zijn en heel moeilijk aan een nieuwe baan zullen komen.' TNT geeft als reden voor het ontslag dat er door het gebruik van e-mail steeds minder post te verwerken is. 'Dit is misschien ook wel zo, maar door de flinke toename van winkelen op internet is ook de pakketpost flink toegenomen. Er is genoeg werk bij pakketpost dat ook postbodes graag zouden doen, maar hiervoor worden jongere goedkopere krachten aangenomen.' Wat de postbodes ook steekt is dat terwijl er plannen voor het massa-ontslag liggen, ondertussen veel goedkopere postbezorgers aangenomen worden.

De postbodes zijn blij met de ondersteuning van de SP en waarderen hun komst. 'De SP is de enige politieke partij die ons vanaf het begin heeft gesteund.'