Brandweerzorg, zorgwekkende zorg

10 juni 2011

Brandweerzorg, zorgwekkende zorg

Op verschillende plaatsen in Nederland, waaronder Venray gaat behoorlijk gesnoeid worden in de brandweerkorpsen. De SP maakt zich hier grote zorgen over.
Brandweerwagen van het korps Venray

Deze zogenoemde schaalvergroting (regionalisering), heeft veel losgemaakt bij de brandweerkorpsen. Uit onderzoek door de SP onder ruim 3500 brandweerlieden is gebleken dat veel vrijwilligers dreigen af te haken als de plannen doorgezet gaan worden. Omdat de brandweer grotendeels uit vrijwilligers bestaat heeft dit enorme gevolgen.

Het brandweerkorps van Venray bestaat uit vier blusgroepen van in totaal een veertigtal vrijwilligers en enkele beroepskrachten. Gewerkt wordt vanuit de kazerne aan de Acaciastraat. Het verzorgingsgebied van Venray bevat ruim 14.000 hectare. Het is de kern van Venray met alle kerkdorpen eromheen. Dit gebied is opgebouwd uit een diversheid aan gebouwen, (zorg)instellingen, bedrijven/industrie, bossen, wegen en landelijk gebied. Daaronder vallen ook een deel van de snelweg A-73 en de spoorverbinding Nijmegen-Venlo. Binnen dit hele gebied zijn ongeveer 40.000 mensen werkzaam en woonachtig. Het bebouwde gebied bestaat naast Venray uit 13 kerkdorpen.

Leden van het Venrayse korps maken zich bijvoorbeeld zorgen of ze de eerste lijn zorg nog wel kunnen uitvoeren. Maar ook of de mensen genoeg gemotiveerd blijven nu er sprake is van het stoppen van de consignatievergoeding (soort van bereikbaarheidsvergoeding). Ook zijn er zorgen over de opkomsttijden, de voertuigbezetting, de oefenlast of C2000 (het communicatiesysteem bij de politie en de brandweer). Er wordt op hogerhand beleid gemaakt, maar het zijn de brandweermensen die weten hoe het zit wat betreft werkdruk, professionalisering of regionalisering. Kortom het is tijd voor actie er is nog te veel onduidelijk. Brandweerzorg is ook onze zorg!!

Artikel Ronald van Raak
Uitslag onderzoek. (PDF)