Komt er een vierde sporthal? Krappe meerderheid kiest voor CDA-sporthal

19 februari 2012

Komt er een vierde sporthal? Krappe meerderheid kiest voor CDA-sporthal

Komt er een vierde sporthal in Venray? Die kans lijkt met de laatste Raadsvergadering op Valentijnsdag flink te zijn toegenomen. Een krappe meerderheid koos voor de CDA-motie. Het is volgens de SP niet de gedroomde oplossing die Inventief, PP2 en SP voorstond. Het leek er veel op dat het College, zonder hierin de raad te kennen al voor fanfare uit liep door met een eigen voorstel te komen. De spanning en de klamme sfeer werden al snel voelbaar. Raadslid Francken van PP2 stapte op en Inventief, PP2 en SP diende een motie van afkeuring in.

Carla Brugman (PP2) en Elianne Sweelssen (SP) denken na over de Motie van AfkeuringRaadslid Francken (PP2) kon zijn boosheid niet meer verbloemen en ook fractievoorzitter Elianne Sweelssen had er eigenlijk schoon genoeg van. Dat het college zonder de Raad hierin te kennen al vooruitloopt terwijl ze nota bene in de vorige Raadsvergadering nog aangaven niets te ondernemen als het om de vierde sporthal gaat. Via een brief liet het College weten wel wat te zien in de tennishal De Schaapskooi. Met wat aanpassingen zou deze wel tot een vierde sporthal omgetoverd kunnen worden. Deze opstelling is de oppositiepartijen Inventief, PP2 en SP een doorn in het oog. Bij monde van Elianne Sweelssen dienden deze partijen dan ook een motie van Afkeuring in tegen het gehele College. Elianne Sweelssen: “Toen ik de brief van het College las kreeg ik de indruk dat alles van te voren al in kannen en kruiken was en dat zonder de voltallige Raad te raadplegen. Hiermee wordt de Raad als het ware gepasseerd en buitenspel gezet. Dit kunnen we niet tolereren vandaar dat wij een Motie van Afkeuring meer dan gerechtvaardigd vonden.

“Ik vind het wrang dat Samenwerking (SWV) een doorbraak wil forceren en daarom kiest voor een mindere optie, dat ook nog eens aangeeft in de Raad. Dit is machtspolitiek. Helaas maar waar, ook dat is democratie! Het gaat er dan niet om wie de beste papieren heeft maar wie de macht bezit. Erg jammer, onze oplossing was een betere goed onderbouwd verhaal. Wat we wilden was verder onderzoek te doen naar de locatie op Servaashof waarbij alle partijen betrokken zouden worden. Daarnaast wilden we eerst alle fysieke en financiële gevolgen in beeld hebben van de vierde sporthal in de plannen van het MFC-Brukske. In juni zouden we dan het besluit kunnen nemen of de vierde sporthal wel of niet kan. De gemeente presenteert nu plannen maar het is nog maar de vraag waar het geld vandaan moet komen. Kortom alles blijft vaag en weinig onderbouwd. Het is maar de vraag of de betrokken partijen er nu echt beter van worden met dit plan. En dat is toch waar we het voor doen. Niet voor onszelf maar voor de verenigingen die gebruik gaan maken van deze vierde sporthal.

“Hoe het nu verder gaat? Het CDA krijgt nu haar zin, maar er moet nog gezocht worden naar voldoende financiële middelen. In die zin komen we elkaar nog wel te spreken bij de voor- en/of najaarsnota. Voor een vierde sporthal is nu eenmaal geld nodig. Word ongetwijfeld vervolgd!”