SP onderzoekt wensen en huisvestingsproblemen Poolse werknemers in de regio

30 april 2012

SP onderzoekt wensen en huisvestingsproblemen Poolse werknemers in de regio

In april was de SP te vinden bij de Poolse winkel aan het Kennedyplein in Venray en het kleine Poolse winkeltje in Meterik. Gesproken werd met Poolse werknemers en de eigenaresse van de winkels. De bezoekjes voeden het bange vermoeden van de SP dat er nog steeds bar weinig veranderd is als het gaat om de belabberde huisvesting van buitenlandse werknemers.

De eigenaresse van de Poolse winkel wind er geen doekjes om. Ze krijgt soms schrijnende verhalen te horen van Poolse mensen die haar winkel bezoeken. Veel van deze verhalen gaan over huisvesting. Te vaak hoort ze verhalen over kleine kamers waar veel mensen tegelijk op moeten slapen, waar geen of onvoldoende wasgelegenheid is en veel viezigheid is. Soms zijn er te weinig bedden en te veel mensen en wisselt men elkaar af en slaapt men in het bed wat nog warm is van de voorganger.
De Poolse mensen die we spreken vinden het initiatief van uitzendbureau OTTO het zogenaamde Labourhotel een goed initiatief. Lekker bij elkaar, dezelfde taal en gebruiken. Wat wil je nog meer. Echter wederom doet de eigenaresse van de Poolse winkel haar boekje open. Ze hoort verhalen van wurgcontracten en zelfs van Polen die moeten betalen als ze ontslag nemen. Hoezo opzegtermijn?

De SP vindt de verhalen rondom huisvesting zorgelijk. Maar wat het nog zorgelijker maakt is dat er niets aan de situatie lijkt te veranderen. Het zijn namelijk verhalen die de SP al jaren eerder gehoord heeft. Sweelssen: “Buitenlandse werknemers worden door huisjesmelkers uitgebuit. We horen prijzen van 70 euro per week voor een kamer waar je met z’n vieren de avond en de nacht doorbrengt. We hebben ook een aantal locaties waar buitenlandse werknemers verblijven bezocht. In Leunen troffen in een monumentaal pand een erbarmelijke toestand aan. Wat een zooitje. Her en der om het huis had het veel weg van een openbare vuilnisbelt. Aan de buitenkant leek het monumentale pand redelijk opgeknapt maar dan heb je alles mee gezegd. Naar binnen kijken lukte niet want alle ramen zijn afgedekt. Dat doet vermoeden dat het binnen niet veel anders zal zijn als de rommel die we buiten het pand tegen kwamen. De buren konden ons vertellen dat het met de overlast van de buitenlandse werknemers wel meeviel. In de zomer was de overlast wat groter. De overlast kwam volgens de buren vooral van de eigenaar van het pand. Gelukkig komen we ook betere opvangplaatsen tegen. Op een oudere boerderij in de buurt van Oostrum zag het er allerminst slecht uit. Je zag wel her en der wat spullen liggen en de woning ziet er oud uit maar voor de rest viel het mee.”

Op 8 mei komt he Labourinitiatief terug in de Raad. “We laten ons informeren over de stand van zaken. Wat het college nu precies met ons wil bespreken is een raadsel, wij hebben blijkbaar als Raad geen zeggenschap in het geheel, hooguit kunnen we ons uitspreken of we het initiatief een goed idee vinden of niet. De Polen die we gesproken hebben vinden het Labourhotel een goed initiatief. Wij als SP zijn van mening dat je wonen en werken van elkaar moet scheiden zodat er geen belangenverstrengeling ontstaat. Je ziet nu in de praktijk te vaak dat diegene die werk aanbiedt ook huisvesting levert tegen absurde huurprijzen voor een aantal vierkante meter wat je ook nog eens met anderen moet delen. Nu is initiatiefnemer OTTO bij het hotel betrokken. Voor veel Polen is hij werkgever en kan dus eisen stellen als het gaat om de huur e.d.. Dat moet je niet willen. Verder zal OTTO er ook aan willen verdienen en dit gaat wel over de ruggen van de Polen”, aldus Sweelssen.

De SP volgt de problematiek rondom huisvesting van buitenlandse werknemers met veel interesse. De SP roept mensen op om misstanden rondom huisvesting te melden.