Durf sociaal SP te kiezen, de enigste afslag naar het echte links!

10 september 2012

Durf sociaal SP te kiezen, de enigste afslag naar het echte links!

Afgelopen zaterdag was het uitzonderlijk druk bij de stand van de SP in Venray. Veel, heel veel warme reacties. Maar ook heel veel vragen. Op wie kan ik beter stemmen? PvdA of SP?
De SP, NU!

Veel mensen vragen mij hoe het komt dat de SP er in de peilingen zo “slecht” voor staat en of het nu wel zin heeft om nu toch op de SP te stemmen. JA en of het zin heeft SP te stemmen! De SP heeft de afgelopen jaren laten zien waarvoor zij staat. En laat ik het in perspectief plaatsen. Met de huidige peilingen staat de SP op grote winst en laat de PvdA maar een kleine winst zien. Samsom doet het goed. Hij heeft de verkooptactiek goed onder de knie maar beste kiezers, daar haal je geen land mee uit het slop. Het doet me denken aan de rasautoverkoper die mij met wel heel mooie praatjes een perfecte aanbieding aansmeert maar zodra ik de garage verlaten heb valt de motor op het wegdek. Tja, garantie tot aan de deur stond er in de kleine lettertjes!

Stem SP, dan krijg je de PvdA er gratis bij

Wat mij ieder geval is bijgebleven is dat veel mensen hun stem nog niet vergeven hebben. Velen twijfelen, ze vinden de politiek maar onbetrouwbaar, zien het nut er niet van in of vinden het maar ingewikkeld om zo maar ergens op te stemmen. Als ik een Minister-president hardop hoor liegen en zich door allerlei bochten zie draaien dan denk ik dat dit soort gedrag niet echt vertrouwenswekkend is. En zeg nu eens eerlijk: wil ik straks een leugenaar als Minister-president?

Links stemmen is SP stemmen

De Nederlandse politiek is versplinterd. Waar je vroeger precies wist waar een partij voor stond, waar sociale waarden en christelijke normen nog hoog aangeschreven stonden lijkt het nu vooral om de centen te gaan want het kasboekje moet blijkbaar kloppen. Ook de SP vindt dat het kasboekje moet kloppen maar wel op een manier die onder andere de zwakkeren in de samenleving niet de goot in duwt!
Hoewel van die traditionele verzuiling geen sprake meer lijkt te zijn zie ik toch een nieuwe verzuiling ontstaan namelijk het “gevecht” tussen links sociaal (eerst de mensen dan het geld) of rechts liberaal (eerst het geld en dan de mensen).
Dat veel mensen twijfelen op wie ze gaan stemmen is een belangrijk politiek signaal. Het wantrouwen in de politiek staat boven aan de lijst. Dit wantrouwen wordt versterkt als politici bepaalde partijen zien als het rode gevaar dat nog gevaarlijker is dan een terroristische organisatie of maar voor Pinokkio blijven spelen tegen beter weten in. Alsof kiezers zo dom zijn dat ze dat niet doorhebben.

In gesprek om het echte linkse SP-verhaal te houden

Het Nederlandse kiessysteem zit ook best ingewikkeld in elkaar. Eerst kies je een partij naar keuze en met het recht wat je hen geeft gaat die partij op vrijerspad. Maar hoe weet je dat die partij gaat flirten met de partner die jij wilt? Sommige partijen, zoals de SP, laten de kiezer weten wat hen te wachten staat. De SP kiest voor regeren met andere linkse partijen. Andere partijen, zoals de PvdA laten hun kiezer liever in het ongewis. Hoezo nemen we de kiezer serieus? De PvdA beleid met de mond dat het bijna de SP is maar laat de kiezer niet in haar kaarten kijken wat ze echt willen.

De SP in gesprek met de mensen op straat

Er valt wat te kiezen aanstaande woensdag. U staat figuurlijk gezien op een T-splitsing. U kunt links of rechtsaf. Er zijn mensen die denken dat ze door op de PvdA te gaan stemmen vooral links af zullen slaan. Echter wie de media in de gaten houdt ziet dat de PvdA nu op vrijerspad is met de VVD. Wie dan denkt de linker afslag te hebben genomen komt alsnog via de nodige rookgordijnen en omwegen aan op de rechter afslag. Ik zie weer de slinkse autoverkoper die u een opgepoetst wrak van de weg voor nieuw aanprijst. Gladde praatjes vullen geen gaatjes zullen we maar zeggen.

Wat zeker niet helpt is niet gaan stemmen. Veel mensen hebben het vertrouwen in de politiek verloren. Door niet te stemmen gaat uw stem om dingen te veranderen verloren en telt het recht van de sterkste. Daarom is gaan stemmen voor iedereen belangrijk. Met uw stem laat u weten waar u naar toe wilt. En laat ik een tip vooral mee geven: stem op een partij die duidelijk laat zien waar het naar toe kan maar die ook laat zien dat kiezers mensen zijn die er toe doen. Tja dan word de keuze al een stuk eenvoudiger.

De beste afslag is SP-links! Veel succes met uw keuze.