SP geen voorstander van Labourhotel

28 december 2012

SP geen voorstander van Labourhotel

Geen Labourhotel op de Hulst II vond de SP in de afgelopen raadsvergadering. Te veel onduidelijkheden in de erfpachtregeling, slechte locatiekeuze, oneerlijke concurrentie en geen handhavingsbeleid. Voor de SP voldoende redenen niet mee te gaan in het plan om 350 arbeidsmigranten te huisvesten nabij de wijk het Brukske. De arbeidsmigranten over de wijk en dorpen verspreiden vindt de SP een beter plan.

De SP is wel van mening dat arbeidsmigranten op een fatsoenlijke en menswaardige manier moeten worden gehuisvest. Een deel van de Venrayse economie draait nu eenmaal om arbeidsmigranten die van heinde en verre komen en vaak onder erbarmelijke omstandigheden het werk doen waar veel mensen geen brood meer inzien. Er is een groot probleem als het gaat om huisvesting van arbeidsmigranten. Ze wonen of bij de werkgever op het terrein of in afgeleefde woningen waar ze met vier of meer man een kamer bewonen. Het Labourhotel is een initiatief van Otto om wat tegen deze problemen te doen. Voor de SP gaat het Labourhotel niet ver genoeg.

Ronald van Hal: “Op zich vinden we het initiatief niet eens zo’n slecht idee. Maar we zijn realisten en 350 mensen bij elkaar zetten is vragen om problemen. Verder blijven steeds meer arbeidsmigranten hier in Venray of de omgeving wonen en dan zou het veel beter zijn om deze groep mensen direct te integreren in de wijk of dorp. Dat komt de maatschappelijke acceptatie zeker ten goede. Waar we vooral bezwaren tegen hadden was de locatie. We vinden de plek op het industrieterrein op de Hulst II, vlak bij de snelweg geen goed plan. Dit is prima als mensen daar een tot enkele dagen zitten maar geen drie maanden. Er razen continu auto’s en vrachtwagens langs. Die arbeidsmigranten worden voortdurend blootgesteld aan veel lawaai en uitlaatgassen. Lijkt me niet echt een goede combinatie. Daarnaast wordt er weer een gebouw neergezet terwijl we in Venray zo veel leegstaande gebouwen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het St. Annaterrein of wat denk je van het leegstaande gebouw van voormalig verslavingszorg Pascalis. Lijkt mij een fantastische plek. De bedrijven op de Hulst zitten ook niet te wachten op zo’n grootschalige opvang van arbeidsmigranten.”

De SP maakt zich zorgen dat wanneer het Labourhotel er ook mensen terecht kunnen die geen arbeidsmigrant zijn maar puur voor een overnachting. Dit zou oneerlijke concurrentie zijn ten opzichte van hotels in Venray en omgeving. Wethouder Peeters zegt echter dat hij geen bepaling in de erfpachtconstructie kan opnemen die dit niet toestaat. Daar is de SP het niet mee eens.

Daarnaast is de SP het een doorn in het oog dat de afhankelijkheid van werkgever en arbeidsmigrant ook na het werk blijft bestaan. Ronald van Hal: “Arbeidsmigranten worden vaak geraakt omdat ze voor een minimaal salaris zwaar werk doen. We hebben te vaak gezien waar woonvoorzieningen opgezet door werkgevers toe kan leiden: Tot uitbuiting! We hadden liever gezien dat direct ingezet was om de arbeidsmigranten over de dorpen en de wijken te verspreiden. Wooninstellingen en gemeenten hebben hier een belangrijke rol in om het initiatief te nemen.
“Er is nog veel niet duidelijk. We weten niet hoe er gehandhaafd gaat worden en dat wilden we aan de voorkant weten bij de start van het Labourhotel. We willen weten wat de ideeën zijn van goed beheer en daar op kunnen sturen. Wel vreemd als je weet dat er in Nederland meer van dit soort initiatieven zijn. De wethouder had op z’n minst daar eens naar kunnen vragen. Nu komt het meer als mosterd na de maaltijd. Of je daar blij mee moet zijn vraag ik me stellig af.
“Er was ook veel onduidelijkheid over de erfpachtregeling. Zo stond er in vermeld dat twee jaar voor beëindiging deze verlengd kon worden of kon worden overgedragen aan andere initiatiefnemers. In theorie zit je dan decennialang vast aan een Labourhotel waar je maar tien jaar voor getekend hebt. Gelukkig worden die passages uit de regeling gehaald. Voor ons is afspraak ook echt afspraak. Arbeidsmigranten zijn geen nieuwe slaven, daar moeten we echt vanaf! Een Labourhotel past in onze visie daar ook niet in.”