Strop Floriade 9 miljoen euro

9 december 2012

Strop Floriade 9 miljoen euro

Dagblad de Limburger meldde op 01-12 dat de Floriade een verlies van 9 miljoen euro heeft geleden. Doordat de inkomsten en de verkoop op het terrein tegen vielen, is er veel minder geld binnen gekomen dan verwacht. Het verlies is een gigantische blamage voor alle bestuurders die de afgelopen jaren riepen dat de Floriade in Venlo “wel even zou worden geregeld”. Tegelijkertijd is het verlies ook een mokerslag voor de gemeenten die naast alle kosten die zijn gemaakt, nog eens negen miljoen euro op mogen gaan hoesten. Dit is precies waar de SP de afgelopen tien jaar ontelbare keren voor heeft gewaarschuwd.
Floriade 2012

Want al in 2002 was de SP als enige tegen de komst van de Floriade naar de regio Venlo. Simpelweg omdat het financiële risico te groot was. We werden toen weggezet als zwartkijkers. Het was alsof alle burgemeesters, wethouders en raadsleden van de ene op de andere dag in een roes verkeerden en alleen nog maar bezig waren met de Floriade. Gemeentelijke logo’s werden opgesierd met een Floriade-logo, als je geen Floriadespeldje droeg telde je niet meer mee en vragen over de Floriade werden - ook na lang aandringen - nog maar amper beantwoord.
Nadat in 2004 een politieke meerderheid er voor koos om alle risico’s te aanvaarden en tientallen miljoenen euro’s gemeenschapsgeld in de Floriade te pompen, heeft de SP altijd gezegd dat de Floriade een succes moest worden. We bleven tegenstander van het megalomane project, maar wilden wel dat de gemeenten en provincie zo min mogelijk extra risico zouden lopen. Want linksom of rechtsom, ieder verlies zou toch weer opgebracht moeten worden door de gemeenten en de provincie.

Toch is het de bestuurders van de deelnemende gemeenten, de provincie en de dikbetaalde directie van de Floriade niet gelukt om een financieel succes van de wereldtuinbouwtentoonstelling te maken. Dit heeft veel te maken met de arrogante houding van alle betrokkenen. In het verleden heeft nog maar een Floriade editie geld opgeleverd, toch zou Venlo wel even winst gaan maken. Vragen over bezoekersaantallen bleven onbeantwoord en over de riante salarissen van de directie kwam nooit echt openheid. Sterker nog, toen de SP er naar vroeg vonden andere partijen dat we niet zo kritisch moesten zijn.

En toch is nu alweer de boodschap dat de Floriade wel een succes is. Want de spin-off van de regio is gigantisch. Tja, dat zal allemaal best, en er zullen best meer mensen naar de regio toe zijn gekomen en misschien is Venlo zelfs wel een paar seconden bij CNN geweest, maar de vraag die we moeten stellen is of het ons dat allemaal waard is geweest. Tot nu toe is er bijna 70 miljoen euro gemeenschapsgeld in de Floriade gestoken. Wanneer je het exploitatietekort van de Floriade en de risico’s op de grond er bij optelt kom je uit op een overheidsbijdrage van ongeveer 90 miljoen euro. En de vraag aan alle burgemeesters, wethouders, raadsleden, Statenleden en gedeputeerden is simpel: was het dit waard?

Het antwoord van de SP is simpel: nee. Dit was het niet waard. De inwoners van Noord-Limburg mogen gaan bloeden voor de ego’s van mensen die in 2002 vooral zichzelf belangrijk wilden maken en nu totaal geen politieke verantwoordelijkheid meer dragen. Deze mensen moeten alsnog verantwoording afleggen aan de inwoners van de regio. Wij zullen alles op alles zetten om dit zover te laten komen.