Dreigende sluiting Kunst Werk Plaats doodzonde

27 januari 2013

Dreigende sluiting Kunst Werk Plaats doodzonde

De Kunst Werk Plaats (KWP) verkeert in zwaar weer. In de voorbije maanden werd duidelijk dat de KWP medio 2013 zoals het er nu voor staat haar deuren op het St. Annaterrein noodgedwongen moet sluiten. Die komt door het uitblijven van financiële steun.
Tot voor kort verleende het VvGI financiële steun, maar kondigde aan dat in 2013 niet meer te zullen doen. Geldelijke steun via de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) is in 2013 niet meer mogelijk. Dit geld is nodig omdat er naast vrijwilligers namelijk ook enkele professionele hulpverleners werken.

Het doel van deze dagopvang voor personen met een psychiatrische achtergrond is om ze een basis te bieden van waaruit een structuur voor de toekomst kan ontstaan.
Die basis bestaat uit het begeleiden en faciliteren van deze personen om creatief bezig te kunnen zijn. Zonder die structuur en ondersteuning is de kans groot dat men terugvalt in het oude problematische gedrag.
De SP is daarom van mening dat we de KWP nu niet zomaar kunnen laten vallen. Vandaar dat er tijdens de afgelopen commissie Welzijn enkele vragen aan de wethouder zijn gesteld. Uit de antwoorden op die vragen viel op te maken dat ook de wethouder het met ons eens is dat de KWP de moeite waard is om behouden te blijven voor de Venrayse samenleving. Het college is alleen niet voornemens om de KWP tijdens een overbruggingsperiode tegemoet te komen, omdat men hiervoor geen compensatie vanuit het Rijk krijgt. Vanaf 2014 is dit wel het geval. Dan zou de gemeente Venray namelijk via een uitkering uit de WMO mogelijkerwijs geld kunnen verstrekken. Maar dan is het te laat. Met een beetje goede wil zijn er nu op andere terreinen andere keuzes te maken, waarmee de KWP gered zou zijn. Het college wil hier blijkbaar geen moeite voor doen, dus zo belangrijk vindt men het nu ook weer niet. Ook collega-oppositiepartijen PP2 en Inventief hebben inmiddels door laten schemeren de KWP niet zomaar te zullen laten vallen. Op de website van Burgers van Venray is 93% van de bijna 300 reacties het eens met de stelling dat de Kunst Werk Plaats bestaansrecht verdient. Wordt dus nog vervolgd.