Jan Hendriks nieuwe lijsttrekker SP Venray

25 april 2013

Jan Hendriks nieuwe lijsttrekker SP Venray

Tijdens de ledenvergadering woensdagavond 24 april is Jan Hendriks unaniem gekozen tot de nieuwe lijsttrekker van de SP afdeling Venray.

an HendriksJan Hendriks zal Elianne Sweelssen na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 opvolgen. Zij zit namens de SP als fractievoorzitter in de Venrayse gemeenteraad en zal dit blijven doen tot aan de verkiezingen.

Jan Hendriks (1955) is al langer bekend met de politiek. Vanaf z’n zestiende was hij politiek actief voor de Venrayse PSP waar hij later ook voorzitter van de afdeling van zou zijn. In de jaren tachtig was hij twee jaar fractievoorzitter voor de combinatie PSP, PPR en CPN en landelijk bestuurslid voor de PSO/RSP. In de jaren negentig werd hij lid van de SP. Na een tijd van afwezigheid werd hij voor de SP politiek actief. In eerste instantie betrokken bij lokale acties en later als bestuurslid. Jan Hendriks: “De lijn die we als Venrayse SP volgen ga ik voortzetten. Bij de SP staan mensen voorop en niet de geldverslindende prestigeprojecten zoals de Floriade waar de burgers van Venray in lengte van dagen nog de zure vruchten van plukken. We hebben duidelijke statements afgegeven waar we voor staan en welke weg we op willen.”
Jan Hendriks en zijn vrouw Alda Haegens zijn geen onbekenden in Venray. Beiden zijn zeer betrokken als het gaat om de internationale solidariteit. Jaren geleden werd de Werkgroep San Mateo Venray gestart om geld in te zamelen voor een school in San Mateo te Guatemala. Dit project is afgerond. Mede door haar inzet in dit project was Alda Haegens in 2011 Venraynaar van het jaar.

Ronald van Hal, voorzitter van de afdeling Venray: “We wisten al geruime tijd dat Elianne wilde stoppen. Hierdoor hadden we de tijd om te zoeken naar een goede opvolger. Elianne had door haar raadslidmaatschap in Venray en Zwolle ruime ervaring in veel dossiers. Zij blijft actief in het bestuur en gaat haar ervaring anders inzetten. We zochten een lijsttrekker die voldoende ervaring had en de politieke verhoudingen in Venray kent en aankan. We kwamen al snel uit bij Jan Hendriks. Jan heeft door de jaren heen de nodige ervaring en kent de Venrayse samenleving goed. Er is in de media gesuggereerd dat ik het lijsttrekkerschap op me zou gaan nemen. Dit is nooit de bedoeling geweest. Als voorzitter van de afdeling ben ik politiek eindverantwoordelijk en zet ik samen met het bestuur de politieke lijn uit. Dit combineren met het lijsttrekkerschap was niet mogelijk en ik vindt dat ook niet wenselijk omdat je dan niet voldoende afstand kunt nemen. Verder neemt het fractielidmaatschap veel tijd in beslag, het voorzitterschap ook en er bestaan ook nog andere dingen in het leven dan politiek alleen. Met Jan heeft de afdeling een lijsttrekker die de lijn van de SP in Venray voortzet en waarbij mensen altijd op de eerste plaats zullen staan.”