Vierde sporthal niet nodig

1 november 2013

Vierde sporthal niet nodig

In Oirlo komt een vierde sporthal, zo besloot een nipte meerderheid van de Venrayse raad. Negen ton weggegooid geld vindt de SP.

Met veertien stemmen voor en dertien tegen hadden het CDA en Samenwerking (SWV) net voldoende stemmen om de rest van de raad (PvdA, VVD, InVentief, PP2 en SP) die de sporthal niet zagen zitten achter zich te laten.

Elianne Sweelssen, fractievoorzitter: “Het is jammer dat we de vierde sporthal niet hebben kunnen tegenhouden. We zaten met heel veel vragen en juist in een tijd waarin je financieel alle zeilen moet bijzetten om de gemeente enigszins financieel in het gareel te houden wordt er geld gestopt in een sporthal. Het gaat wel om negen ton. Dat is heel veel geld voor een gemeente die het financieel moeilijk heeft. We hadden liever gezien dat dit geld ingezet zou worden om de begroting sluitend te krijgen of bijvoorbeeld armoedebestrijding in deze gemeente want dat is hard nodig. En als die sporthal nu hard nodig zou zijn dan zou je daar nog over na kunnen denken maar nee. Die sporthal is op dit moment niet nodig. Er was wel een probleem dat verenigingen te weinig terecht konden in de bestaande sporthallen in verband met overbezetting in de drukke uren. Echter daar was een goed alternatief voor gevonden: de sporthal op het vliegveld Vredepeel. Verder ging het om niet eens zo veel uren. Om daar nu een sporthal voor neer te zetten?”

Het lijkt meer een politieke stunt om de inwoners van Oirlo te paaien dan dat er goed over nagedacht is. Sweelssen: “Er werd werkelijk alles van stal gehaald. Heb nog nooit zulke onzinnige argumenten gehoord. Als er oorlog zou uitbreken dan zouden de mensen niet meer terecht kunnen in de sporthal in Vredepeel. Dat vond ik nog het meest onzinnigste argument wat de revue is gepasseerd. Of de sporthal moet in Oirlo komen om de leefbaarheid van het dorp in de toekomst te garanderen. Dit soort argumenten komt van politici die zichzelf nogal serieus nemen maar hierdoor niet meer serieus te nemen zijn. Daarnaast wordt gekozen voor de meest sobere variant. Mensen met een lichamelijke beperking hebben hierdoor pech, er worden geen voorzieningen voor hen aangebracht. Waar hebben we dat eerder meegemaakt, juist in het gemeentehuis. Ook daar waren ze vergeten de ingang buiten de gebruikelijke uren geschikt te maken voor mensen met een beperking. Dankzij het CDA en SWV wordt Venray weer opgescheept met een project dat veel geld kost maar weinig meerwaarde heeft omdat er voldoende alternatieven zijn. Jammer maar ook dat is democratie zoals Bert Linskens (PvdA) het verwoord. Ik vind dit machtspolitiek. Hoog tijd voor verkiezingen!”