Onderzoek naar duurzame bouw Talentencampus

5 oktober 2015

Onderzoek naar duurzame bouw Talentencampus

De kosten voor de bouw van de Talentencampus bleken voor alle onderzochte locaties aan de hoge kant. Om hier iets aan te doen nam de SP het initiatief om het voorstel van het College aan te vullen met een onderzoek naar de bouw volgens het duurzame cradle to cradle-principe. Dit initiatief kreeg steun van alle andere partijen.

Afgelopen raadsvergadering stond het locatieonderzoek voor de bouw van de Talentencampus op de agenda. De Talentencampus is een concept voor de combinatie van regulier basisonderwijs en speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs is op dit moment gevestigd in Geijsteren. Het is de wens van de gemeenteraad om dit meer centraal in de kern van Venray te vestigen. Hiervoor is een locatieonderzoek naar de plekken Sint Annaterrein, De Hommel aan de Oostsingel en het voormalige gebouw van Gilde Opleidingen aan de Westsingel gedaan. Uit het onderzoek kwam het Sint Anna terrein als beste uit de bus. Wat de SP betreft hadden we daarvoor gekozen. Gezien de hoge kosten, die er overigens voor alle drie de onderzochte locaties zijn, durfde een meerderheid een harde keuze voor het Sint Annaterrein echter niet aan. Wethouder Van der Putten (D66) gaf aan evengoed eerst voor het Sint Annaterrein te gaan, maar met het aannemen van het amendement van de coalitie is het hopen dat de bouw niet nog meer vertraging op gaat lopen.

Om de kosten van de bouw later mogelijk deels terug te kunnen verdienen deed de SP het voorstel om een onderzoek naar de bouw volgens het zogenoemde cradle to cradle-principe te doen. Met de bouw volgens dit principe is op een innovatieve en duurzame manier geld te verdienen en te besparen. Dit voorstel kreeg een enthousiaste reactie van de wethouder die aangaf hier graag mee aan de slag te gaan. Ook alle overige politieke partijen gaven vervolgens hun steun aan het initiatief van de SP. Een mooi succes op weg naar een duurzamer Venray.