SP doet zelf onderzoek naar parkeren in Venray

18 januari 2016

SP doet zelf onderzoek naar parkeren in Venray

Foto: Omroep Venray / omroepvenray.nl

Naast de monitoring door de gemeente Venray doet de SP ook zelf onderzoek naar de ervaringen met parkeren in Venray. Afgelopen week werden al een aantal gesprekken met centrumondernemers gevoerd en is men deur voor deur in gesprek gegaan met bewoners van De Schakel en ’t Liene in het centrum van Venray. De komende maanden worden nog meer ondernemers en inwoners van Venray bezocht.

Alhoewel de gemeenteraadsfractie van de SP tegen de 1,1 miljoen euro kostende pilots heeft gestemd, grijpt de partij deze nu toch aan om de komende maanden gesprekken met diverse mensen te voeren. ‘We vinden de pilots nog steeds veel te duur en onzinnig, maar maken er op deze manier maar het beste van’, aldus gemeenteraadslid Joep Gielens.

Afgelopen donderdagochtend werd met verschillende centrumondernemers gesproken. Hierbij was het fout parkeren vaak onderwerp van gesprek. Ondernemers gaven aan er last van te hebben, maar ook hun klanten hebben het er veel over. Inmiddels heeft de gemeente de BOA’s weer de opdracht gegeven om naast te monitoren ook weer te gaan handhaven. De gemeente is er met het vrij parkeren vanuit gegaan dat dit niet meer nodig zou zijn, maar komt hier dus tijdens de pilot al van terug. ‘We hadden al verwacht dat vrij parkeren een puinhoop op zou leveren. Vandaar dat wij hier sowieso geen voorstander van zijn. Dit wordt nu bevestigd, deze pilot is nu al mislukt’, aldus Gielens.

Slechts weinig ondernemers geven tot nu toe aan een relatie te zien tussen gratis parkeren en hun opbrengsten. Centrumbewoners geven vaak aan dat zij het vergunningensysteem terug willen. Zij moeten hun auto nu veel verder weg parkeren. Ze hekelen ook de plotselinge invoer van de pilots en de gebrekkige communicatie hierover vanuit de gemeente. Ook is het zowel ondernemers als bewoners al opgevallen dat winkelpersoneel nu veel parkeerplaatsen in het centrum bezet houden.

De komende maanden zal de SP nog regelmatig in gesprek gaan met ondernemers en inwoners van Venray.