Raad draait besluit College binnen een week terug

28 februari 2016

Raad draait besluit College binnen een week terug

Foto: Werkgroep Lovinckplein Ysselsteyn / lovinckplein.nl

Dinsdag 16 februari nam het College van B&W het onbegrijpelijke besluit om een streep te zetten door een zorgvuldig doorlopen zelfsturingstraject in Ysselsteyn. Een week later draait de voltallige gemeenteraad dit besluit terug. Daarmee kreeg het College, met name de CDA-wethouders Loonen en Peeters en D66-wethouder Van der Putten,  een flinke tik op de vingers.

Dinsdag 16 februari nam het College van B&W het besluit om het zelfsturingstraject voor de herinrichting van het Lovinckplein op eigen houtje aan te passen.
Men ging hierbij compleet voorbij aan de werkgroep die uren werk heeft gestoken aan het maken van een plan wat gedragen werd door het dorp, dorpsforum, dorpsraad, verkeerskundigen, provincie, Veilig Verkeer Nederland en de ondernemers. Op een ondernemer, de exploitant van de supermarkt, na die zich tijdens het zes jaar durende proces nooit constructief heeft opgesteld. Deze ondernemer had de dorpsraad wijs gemaakt dat het 6 meter verplaatsen van twee parkeerplaatsen, van voor de deur naar de zijkant, hem de kop zou gaan kosten. De dorpsraad werd hierop bang dat hiermee een belangrijke voorziening voor het dorp Ysselsteyn verloren zou gaan. Zonder de werkgroep hierin te kennen nam men contact op met het College van B&W. Met uitzondering van wethouder Busser ging het College met de dorpsraad mee.

De voorzitter van de werkgroep nam contact op met zes politieke partijen, waaronder ook de SP. Tijdens het gesprek bleek dat alle partijen vragen aan het College wilden stellen over deze kwestie. Hierop nam SP-raadslid Joep Gielens het initiatief om de vragen van de partijen SP, PP2, Samenwerking Venray, InVENtief, VVD en PvdA samen te voegen. In het kader van hoor en wederhoor stuurde hij de volgende dag direct een mail naar de drie leden van het dagelijks bestuur van de dorpsraad. Hierop is nooit een reactie ontvangen. Na verder overleg tussen de partijen werd besloten om een interpellatiedebat aan te vragen om over dit besluit op een goede manier de discussie te kunnen voeren.

Dinsdag 23 februari, de dag van de gemeenteraadsvergadering, kregen alle politieke partijen een inspreektekst van de voorzitter van de dorpsraad. Hieruit bleek dat de dorpsraad zich een veel te grote verantwoordelijkheid, die van het openhouden van de supermarkt, had aangemeten. Na aanvullende vragen tijdens de raadsvergadering bleek dat men de werkgroep niet gekend heeft in het benaderen van het College van B&W en hiermee volledig heeft gepasseerd.

Wethouder Peeters kreeg het besluit tijdens het debat niet uitgelegd. Hierop gaven de zes partijen het College de opdracht om zo snel mogelijk een notitie te maken waarin de meningen van de dorpsraad, werkgroep, ondernemers, verkeerskundigen, provincie en Veilig Verkeer Nederland zijn verwerkt. Hierna neemt de gemeenteraad een besluit.