Zorgmanagers op dure studiereis naar Zuid-Afrika

4 februari 2016

Zorgmanagers op dure studiereis naar Zuid-Afrika

Foto: SP

Enige tijd geleden kreeg de SP bij toeval te horen dat leden van het managementteam van het Vincent van Gogh Instituut in Venray een dure opleiding volgde inclusief een studiereis naar Zuid-Afrika. Ook een ambtenaar van de gemeente Venray blijkt deze opleiding te volgen. Kosten van deze opleiding: 5000 euro exclusief reiskosten. Reden voor raadslid Joep Gielens om enkele kritische vragen te stellen.

Vincent van Gogh Instituut en Nyenrode een samenwerkingsverband met elkaar zijn gestart met een opleidingsprogramma "Foundations of Management GGZ" op post-HBO niveau. Ze bieden dit ook aan voor andere instellingen en ketenpartners zoals de gemeente. Onder het mom van het van het kunnen aansluiten bij de ontwikkelingen in de gezondheidszorg volgt ook een medewerker van de gemeente Venray deze opleiding. Binnen de opleiding is als vast programmaonderdeel een studiereis opgenomen waarbij gebruik wordt gemaakt van de zuster/partner universiteit van Nyenrode in Zuid-Afrika. De overige onderdelen worden gevolgd in Nyenrode in Breukelen en Vincent van Gogh Academy in Venray. De kosten voor deze opleiding zijn 5000 euro exclusief reiskosten.

Op de vraag waarom het nodig is voor de aansluiting bij gedecentraliseerde taken in eigen land een studiereis naar Zuid-Afrika te maken kwam de wethouder niet verder dan dat het een onlosmakelijk onderdeel van de opleiding is. Onlosmakelijk, omdat anders geen diploma wordt verstrekt. Wat men in Zuid-Afrika aan onmisbare kennis opdoet kan men blijkbaar niet aangeven. Dit is toch belangrijk om te weten voordat je iemand met deze opleiding laat starten. De wethouder erkende wel dat de kosten van de opleiding hoog zijn. Dit bedrag geeft de gemeente anders zelden uit voor een opleiding van haar personeel.

De gemeente koopt zorg in bij het Vincent van Gogh Instituut. Het geld dat daarvoor wordt betaald moet goed worden besteed. We horen van het personeel verhalen over bezuinigingen en onderbezetting van afdelingen. Het is dan vreemd dat een managementteam naar zo’n duur opleidingstraject met snoepreisje naar Zuid-Afrika gestuurd wordt. De wethouder gaf echter aan dat hij zich niet wenste te bemoeien met de bedrijfsvoering van het Vincent van Gogh Instituut. Wat de SP betreft stopt de gemeente met wegkijken, bekijkt men kritischer waar zorggeld aan besteedt wordt en spreekt men organisaties hier waar nodig op aan.

Reacties

Los van de reiskosten, is een post HBO opleiding die €5000 kost, zeker niet ongewoon. De vraag zou moeten zijn wat is de insteek voor dit soort educatie voor onze Venrayse ambtenaren. Een zuivere discussie mbt dit soorten secondaire arbeidsvoorwaarden is meer op zijn plaats. En op deze suggestieve wijze alles op een hoop gooien is eerder polariserend, dan werken aan verbeteringen.

Hallo allemaal, ik zag dit stukje op Facebook en wil graag gebruik maken van een beetje 'reclame' voor mijn dochter Wendy Vermeulen.
Zij is afgelopen maandag in Longstreet 2 in Kaapstad een non profit organisation begonnen, Brownies & Downies genaamd. Dit is een lunchroom waar jong volwassenen gaan werken met een verstandelijke beperking. Iets nieuws in ZA !!
Leuk om dit op jullie programma te zetten en eventueel ook leuk om iets te doneren. Alvast hartelijk dank en tot ziens in Kaapstad !

Gr. Angelie Vermeulen

Proficiat!

Er is erg veel mis op Servaas.Sommige behandelaars kunnen gedachten lezen en zeggen hardop wat je op dat moment denkt of voelt. Waar zou dat goed voor zijn?Ze kijken naar je met camera's als je aan het douchen bent, of ze even de handdoek willen aangeven?En dan niet te vergeten de isolatiecel zonder wc, ze gooien een bakje naar binnen om in te schijten en toch ben ik niet hard geworden in het leven, maar ik wil ze wel terugpakken op een relaxte manier.Ik haal landelijke publiciteit, let op over een tijdje bij zomergasten.Ik was gewoon alleen ziek geworden door het Roermondse dialect.