Lef

29 maart 2018

Lef

"Eén ding hebben alle aspirant-gemeenteraadsleden gemeen: lef", viel te lezen in Trouw afgelopen woensdag 21 maart 2018.

Ik moet zeggen dat mij dit goed deed, want soms vond ik het best moeilijk mij kandidaat te stellen voor de Venrayse gemeenteraad. Veelgehoorde opmerkingen als “het zijn allemaal zakkenvullers in de politiek” of: “ze doen maar wat, het heeft toch geen zin te stemmen”, maken het niet makkelijk om een goed gesprek aan te gaan over het belang van een gemeenteraad.  Natuurlijk kon ik erop ingaan door aan te geven dat, gezien de solidariteitsregeling van de SP, “zakkenvullen” er in ieder geval voor SP raadsleden niet echt inzit. Maar dan zou ik mee gaan  in negativiteit en dat is net iets wat niet bij mij en ook niet bij de SP Venray past. “Het imago van politici is slechter dan dat van een tweedehands-autoverkoper”, aldus Trouw in hetzelfde artikel; mijn mede SP raadsleden en ik hoeven het dus niet te doen voor het aanzien. En daar doen wij het inderdaad niet voor: niet om het aanzien en zeker niet om “onze zakken te vullen”. We verwachten wél net als voor de verkiezingen door letterlijk bij inwoners aan de bel te trekken, belangrijke zaken aan te kunnen kaarten. Hierdoor kunnen we ons samen sterk maken en ervoor zorgen dat inwoners van Venray zich herkennen en zich  gehoord voelen door de SP. En dit zal niet altijd zonder slag of stoot gaan: ook de andere gekozen partijen hebben een programma wat “verdedigd moet worden” naar de achterban, maar we moeten waar mogelijk samenwerken om oplossingen te kunnen creëren.

Zoals mijn SP-collega Mohamed Aoussar in één van onze campagnefilmpjes aangaf, vertolkt de SP Venray een sociaal geluid waarin solidariteit, activisme en onbaatzuchtigheid  de idealen zijn. Deze idealen zullen ook de komende vier jaar onze SPeerpunten zijn. SPeerpunten die we op alle mogelijke manieren zullen uitdragen en vorm zullen geven. En dit niet alleen binnen de gemeenteraad maar ook door met u in gesprek te gaan op straat, in uw wijk of via onze hulpdienst.

Erica Irene van den Akker
Gemeenteraadslid SP Venray