SP gaat door en eist zetels ProVenray op

4 juni 2018

SP gaat door en eist zetels ProVenray op

Foto: SP

Afgelopen donderdag 31 mei kwamen de leden van de SP bij elkaar om over de toekomst van de afdeling Venray te spreken. De uitkomst: De SP Venray gaat door. Een tijdelijk gekozen bestuur gaat dit mogelijk maken.

Ronald van Hal, de 'kersverse' voorzitter vertelt hierover: “Na de afsplitsing van drie raadsleden en een bestuurslid stond alles even op z'n kop.  We hadden de tijd nodig om de afdeling bestuurlijk weer op orde te krijgen. Er waren niet alleen drie raadsleden vertrokken maar ook een bestuurslid. We moesten intern reorganiseren en de taken anders verdelen. En de leden wilden natuurlijk weten wat er gebeurd was."

Het tijdelijk gekozen bestuur bestaat uit de volgende personen: Ronald van Hal neemt de rol van voorzitter op zich. Jan Hendriks neemt als fractievoorzitter automatisch deel aan het bestuur. Daarnaast bestaat het bestuur uit oudgedienden Bert Vermeulen en Marlies Vermeulen. Het bestuur zal worden aangevuld met Alda Haegens en Elianne Sweelssen die de nieuwe penningmeester wordt maar verder niet zal deelnemen aan het bestuur. Ronald van Hal: "We hebben bewust gekozen voor een tijdelijk bestuur zodat de afdeling blijft draaien en acties ook voortgezet kunnen worden."

Tijdens de drukbezochte ledenvergadering bleek dat vrijwel alle leden verontwaardigd zijn over de afsplitsing. De leden willen dat de fractieleden Gielens, Van den Akker en Bruno de zetels teruggeven die ze te danken hebben aan de SP. Ronald van Hal: "De leden waren heel resoluut: 'die zetels moeten terug, deze behoren aan de SP, dat is hun morele plicht en daar hebben ze zich alle drie aan geconformeerd'."

Veel vragen over het opstappen uit de SP Venray zijn niet beantwoord vinden de leden. Dit ondanks de uitgebreide verklaringen in de media van de opgestapte SP-raadsleden. Ronald van Hal zegt dat de verklaringen niet passen bij de inzet in het verleden. Het lijkt op een impulsieve daad en de nodige frustratie. "We hebben een fantastische verkiezingscampagne met elkaar gevoerd. Hard gewerkt en er was een fantastische sfeer. De kiezer heeft deze inzet van de afgelopen tijd weten te waarderen. Dan kan er bij mij niet in dat je een paar weken later roept dat de SP ondemocratisch is, niet openstaat voor zelfreflectie, de partijcultuur maar niks vindt terwijl de opstappers daar zelf jarenlang een onderdeel van waren en eraan meegewerkt hebben. Verder is het erg vreemd dat je niet meer kan vinden in de ideologische koers, maar wel roept dat je het Venrayse SP-programma wilt uitvoeren. Nogal onlogisch, want dit partijprogramma is vanuit de SP-ideologie samengesteld. We hebben de laatste weken veel verontwaardigde kiezers gesproken die juist op de SP en op een van de drie gestemd hadden. Een aantal benoemden zelfs dat ze zich ‘genaaid’ voelden. Alleen al daarom willen we onze zetels terug!"

De reden van het opstappen van de drie raadsleden en het bestuurslid is rechtstreeks terug te voeren op de gebeurtenissen in de Limburgse SP-Statenfractie. "Je kunt beeldend stellen dat de uitslaande brand die in de Limburgse SP-Statenfractie woedde door Joep Gielens is meegenomen naar Venray" meent Ronald van Hal.

"Het vertrek van de drie raadsleden en het bestuurslid is een zware klap voor ons, persoonlijk en emotioneel. Ik heb er de eerste dagen niet van geslapen. Dat komt niet vaak voor. Die verslagenheid zetten wij echter NU om in strijdvaardigheid met de daadkracht zoals iedereen van de SP gewend is. Want daar gaat het om: ôs Rooj! Venray verdient een sterke, betrokken SP-afdeling die zich actief inzet en zorgt voor een socialer en een nòg mooier Venray. Wij gaan door, Voor Venray!"

Een prachtig stuk! Sterkte en succes!

Heel veel sterkte en succes met jullie belangrijke strijd voor een rechtvaardige toekomst voor iedereen.