Huisartsenpost Venray op agenda Tweede Kamer

14 november 2020

Huisartsenpost Venray op agenda Tweede Kamer

Foto: Ronald van Hal / venray.sp.nl

Naast VVD en CDA heeft de SP vragen gesteld aan verantwoordelijk minister Van Ark over de sluiting van de huisartsenpost in Venray. De SP is zeer kritisch over de sluiting. Is het besluit van Cohesie niet een voorsortering op het verdwijnen van het ziekenhuis uit Venray?

De SP is benieuwd hoe Van Ark, minister voor Medische Zorg, denkt over de toegankelijkheid en verschraling van zorg als er straks nog maar één huisartsenpost overblijft in Noord-Limburg. De SP vraagt zich af of straks alle zorg uit Venray gaat verdwijnen zoals het ziekenhuis dat op de nominatie staat voor nieuwbouw. Zal het er ooit van komen? Daarnaast maakt de SP zich grote zorgen dat mensen die de huisarts in de avond of nacht nodig hebben deze gaan mijden omdat de huisartsenpost in de avond en vooral in de nacht niet te bereiken is met het openbaar vervoer en taxi’s. De SP vindt dat de keuzevrijheid onder druk staat. Mensen kunnen niet zo maar naar een andere huisartsenpost omdat er geen gegevens bekend zijn. Daarnaast vindt de SP dat mensen gedwongen worden om eerst naar de huisartsenpost in Venlo te gaan voordat zij naar het Maasziekenhuis in Boxmeer kunnen. Hierdoor wordt de reistijd nog eens extra verlengd. Daarnaast wil de SP weten hoe Van Ark denkt over de sluiting nu ook de gemeente Horst aan de Maas zich heeft uitgesproken tegen de sluiting omdat de reistijd langer wordt vanuit de verschillende dorpen.

Jan Hendriks, fractievoorzitter van de SP: “Wat mij nog het meest stoort is dat Cohesie de sluiting van de huisartsenpost al heeft aangekondigd terwijl ze nog in gesprek willen met inwoners van Venray en allerlei instellingen. Toch raar dat je eerst de tent sluit en dan pas het gesprek aangaat. Ik zou het omdraaien: eerst onderzoek dan heb je ook recht van spreken!”

De SP denkt verder na over verdere stappen. Ronald van Hal, voorzitter van de SP Venray: “Woensdagavond 11 november zijn we bij elkaar geweest om na te denken over verdere stappen. We laten het er niet bij zitten. De brief van Cohesie om in gesprek te gaan met de mensen is wat mij betreft een verhaal voor de bühne, mooipraterij. Daar trappen we niet in. Daarnaast hebben we inspiratie opgedaan bij onze collega’s van de SP Alphen aan den Rijn. Ook daar zou een huisartsenpost de deuren sluiten wat door toedoen van de SP voorkomen is. We gaan kijken hoe zij dat aangepakt hebben.”

De beantwoording van de vragen zal enige weken duren. Welke vragen de SP precies gesteld heeft aan minister Van Ark vind je in de bijlage (.pdf).

Afgelopen vrijdagavond 13 november heeft de SP in Provinciale Staten een motie ingediend om de huisartsenpost Venray proberen te behouden. Deze komt maandagavond 16 november in stemming. De motie wordt mede ingediend door VVD, D66, Lokaal Limburg, 50+, Partij voor de Dieren en GroenLinks. Dat is nog geen meerderheid trouwens, 20 van de 47 nu, dat kan nog veranderen natuurlijk. Het fragment hierover kan hier worden teruggekeken. De motie tref je als bijlage (.pdf) aan.