SP-stemmers bedankt

18 maart 2021

SP-stemmers bedankt

Foto: SP / Facebook

De afgelopen dagen, op 15, 16 en 17 maart brachten in Venray bijna 26 duizend kiezers hun stem uit. De opkomst lag op 76,8% iets onder het landelijk gemiddelde. Zo’n 2110 kiezers (8,19%) stemden op de SP. Daarmee is de SP de zesde partij na GroenLinks, D66, CDA, PVV en VVD. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 lagen de verhoudingen nog anders. Toen scoorde de SP nog 16,17% van de stemmen en waren we de derde partij van Venray na het CDA en de VVD.

Het beeld in Venray komt overeen met het landelijk beeld. Er wordt een trend zichtbaar waarbij links verliest ten gunste van de rechtse partijen. Ronald van Hal, voorzitter van de Venrayse afdeling: “het zijn niet de aantallen stemmen waarop we hadden gehoopt, dat is jammer. Toch wil ik alle kiezers bedanken die op de SP hebben gestemd.”

“We hebben de afgelopen maanden een andere, maar wel een zichtbare campagne gevoerd. Helaas konden we niet de straat op en dat hebben we wel als een gemis ervaren. Ondanks dat zijn vele vrijwilligers in de weer geweest om folders te verspreiden, posters op te hangen en borden te plaatsen. Daar heb ik veel waardering voor.”

De SP heeft daarnaast veel strijd geleverd om de HAP open te houden. Hoewel dit geen direct thema van de verkiezingen was heeft het wel met goede zorg te maken. De SP zal hiervoor blijven strijden.

Het politieke landschap zal verder versplinteren met de nieuwkomers in de Tweede Kamer. Het lijken voornamelijk one-issue partijen te zijn. Gaan ze brengen wat ze beloven? Met 17 politieke partijen zal het ieder geval dringen worden aan de interruptiemicrofoon. De kiezer heeft Nederland naar rechts gestemd dat lijkt wel duidelijk. De SP zal dit goed moeten analyseren en hier lessen voor de toekomst uit moeten trekken.

We blijven optimistisch want we zullen keihard nodig zijn. De coronacrisis vergroot de ongelijkheid die we toch al kenden nog verder. Mooie woorden hoorden we deze campagne volop van verschillende partijen. Over hogere lonen, betere zorg, vaste contracten en een eerlijke overheid. We hoeven geen enkele illusie te hebben dat de rechtse partijen die deze verkiezingen hebben gewonnen hiervoor gaan zorgen. De partijen die ervoor gezorgd hebben dat een betaalbaar huis nauwelijks meer te vinden is, de ouders in de toeslagenaffaire zijn vermorzeld door de overheid en onze publieke sector is verwaarloosd, gaan dit niet oplossen. Er is dus werk aan de winkel. Wij zullen de strijd voor een eerlijker Venray en Nederland blijven voeren. Wij gaan door!