Chagrijn bij het CDA; Loonen de laan uitgestuurd

2 juli 2021

Chagrijn bij het CDA; Loonen de laan uitgestuurd

Foto: Elisa Vincke / Flickr

De crisis in Venray is compleet. Met 18 stemmen voor en 7 tegen stuurde de Venrayse gemeenteraad wethouder Loonen (CDA) naar huis. In zijn kielzog telde wethouder Thielen (CDA) haar knopen en stapte op.

Thielen had al gedreigd op te stappen als de motie van wantrouwen tegen Loonen raadsbreed gesteund zou worden. De raad liet zich echter niet intimideren en stuurde Loonen naar huis. Burgemeester Winants kreeg de gele kaart; de raad steunde met grote meerderheid een motie van afkeuring. Winants had te vaak wethouder Loonen openlijk gesteund door ‘zijn handen voor hem in het vuur te steken’. De raad nam dit Winants kwalijk. Een burgemeester hoort boven de partijen te staan. Vooringenomenheid past daar niet bij.

Jan Hendriks, fractievoorzitter van de SP: “Op zich kwam Jan Loonen er redelijk goed van af in het rapport van Berenschot. Er viel hem niet zo veel te verwijten zo leek het. Alleen, er waren wel drie zaken waaruit bleek dat er de schijn was van belangenverstrengeling. Voor een wethouder is alleen de verdenking er van uit den boze. We vertrouwden hem niet meer. We konden dit ook niet meer bedekken met de mantel der liefde.”
“Dat Thielen opstapte vond ik eigenlijk een zwaktebod. Ze liet zich wel heel erg in de kaart kijken. Het chagrijn droop ervan af. Ze had overigens ook niet zo veel keus. Het CDA had zichzelf in de voet geschoten door aan te geven dat Thielen zou opstappen als de raad de motie van wantrouwen raadsbreed zou steunen. Nou dan roep je het ook over jezelf af.”

Wat opvalt is dat het CDA weinig reflectievermogen bezit. Het is vooral de schuld van de andere partijen, Loonen moest weg, zijn hoofd moest onder de hakbijl, de macht van het CDA moest worden gebroken, het was allemaal voorgekookt. Dit zijn typische uitspraken voor partijen die hun eigen aandeel in het geheel niet onder ogen willen zien.

Jan Hendriks: “De SP heeft al in 2010 gewaarschuwd dat het mogelijk wel eens mis kon gaan met een grootgrondbezitter als wethouder. En diezelfde wethouder was ook nog eens Nederlands kampioen met nevenfuncties. En het is misgegaan. En het is vooral misgegaan met het vertrouwen in de politiek bij de burgers van Venray.”

“Het is niet meer zoals vroeger. Mensen werden mondiger en zaken worden niet zomaar voor lief aangenomen, omdat de wethouder dit heeft gezegd. Mensen gaan zelf op onderzoek uit en stellen kritische vragen. Zo ook met betrekking tot de gronddeals van wethouder Loonen in met name het Loobeekdal. Mensen stellen daarbij ook het Old boys network of te wel ‘mannenbroeders onder elkaar’ van het CDA nadrukkelijk aan de orde. Een CDA dat zowel landelijk, provinciaal en nu ook plaatselijk sterk onder vuur ligt. Dit is de arrogantie van de macht. Maar die aloude macht is aan het afbrokkelen.”

Voor de SP is het duidelijk, er moet weer duidelijke en transparante politiek komen in Venray, de burger schreeuwt erom. We moeten er nu voor gaan zorgen dat dit soort zaken zich niet meer voor kunnen doen in de Venrayse gemeentepolitiek. Alle schijn van belangenverstrengeling zal vermeden moeten worden, daar hebben we als gemeenteraad nog een hele kluif aan.

Donderdagavond 1 juli zijn fractievoorzitters bij elkaar gekomen om te kijken welke nieuwe coalitie er mogelijk is. De SP heeft aangeven dat deze elke coalitie zonder het CDA zullen steunen en gedogen.