Jan Hendriks opnieuw gekozen als lijsttrekker SP

12 november 2021

Jan Hendriks opnieuw gekozen als lijsttrekker SP

Tijdens de ledenvergadering die 10 november jl. gehouden werd, is Jan Hendriks opnieuw unaniem gekozen als lijsttrekker van de SP. Het is niet de eerste keer: in 2014 en 2018 voerde hij de lijst van de SP ook al aan.

Woensdagavond in 't Stekske in Landweert. Het is een drukte van belang tijdens de ledenvergadering. Er moet een volle agenda worden afgewerkt. Ronald van Hal, voorzitter van de SP-afdeling: “We wilden vanavond niet alleen de lijsttrekker kiezen maar hadden ook bestuursverkiezingen. Daarnaast wilden we de leden informeren over de staat van de afdeling, de voortgang van de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen en hadden we ook nog eens verkiezingen van het Landelijk Partijbestuur.”

Jan Hendriks (1955) voert de lijst voor de derde keer aan. Jan is geen onbekende in de Venrayse politiek. Vanaf z’n zestiende was hij al politiek actief. Eerst voor de Venrayse PSP en in de jaren tachtig voor de combinatie PSP, PPR en CPN. In de jaren negentig werd hij lid van de SP. Na een tijd van afwezigheid werd hij voor de SP politiek actief. In eerste instantie betrokken bij lokale acties en later als bestuurslid. In 2014 voerde hij de SP-lijst voor het eerst aan. Dat beviel zo goed, waardoor hij in 2018 opnieuw als lijsttrekker gekozen werd. Waarna hij 2018 opnieuw als lijsttrekker gekozen werd. Deze periode verliep niet vlekkeloos; een aantal fractieleden splitsen zich af en gingen onder de naam ProVenray verder. Ook werd Jan ernstig ziek. Hierdoor kon hij een tijdlang niet deelnemen aan de gemeenteraad. Inmiddels is hij hersteld.

Jan Hendriks: “Het is een enorme eer de verkiezingslijst weer te mogen aanvoeren. De SP zit inmiddels in een trotse coalitie van zeven partijen nadat we het CDA met pek en veren uit de coalitiebankjes verdreven hebben. Wat mij betreft houden we dat ook na de verkiezingen vol. We zijn toe aan een Venray met minder intensieve veeteelt, met genoeg betaalbare woningen voor iedereen en, als het aan ons ligt, komt de HAP weer snel terug in Venray. Het weghalen van cruciale zorgvoorzieningen in Venray moeten we stoppen.”

Ronald van Hal: “We zijn nog niet klaar. Zo hebben we al wel kandidaten voor op de lijst maar moeten we de lijstvolgorde nog bepalen. Daarnaast is het programma nog niet helemaal klaar. Pas als dit klaar is kunnen we gaan nadenken over de campagne. Veel leden hebben al aangegeven dat ze hiermee willen helpen. Daar zijn we heel blij mee.”

Op 15 december a.s. organiseert de SP opnieuw een ledenvergadering om de verkiezingslijst en het verkiezingsprogramma vast te stellen.