Besloten bijeenkomsten? Liever niet!

18 mei 2015

Besloten bijeenkomsten? Liever niet!

De SP fractie in de gemeenteraad van Venray zal niet deelnemen aan de besloten bijeenkomst voor raads- en commissieleden over het ophalen van oud papier in Venray.

Het College van B en W heeft besloten om deze bijeenkomst niet in de openbaarheid te houden om “niet-gerechtvaardigde verwachtingen” en “teleurstellingen” te voorkomen. Het gaat hierbij echter om nieuw beleid, dat direct betrekking heeft op ten minste de 22 inzamelende verenigingen. De SP is van mening dat als het gemeentebestuur transparant wil zijn, dat dan deze vergadering ook in alle openbaarheid gevoerd kan worden. Niet alleen de politiek, maar ook de direct betrokkenen zijn gebaat bij een open discussie over dit onderwerp. Ook de verenigingen moeten kunnen inspelen op de nieuwe ontwikkelingen, temeer daar het hen waarschijnlijk direct in de portemonnee gaat raken. Als het gemeentebestuur de verenigingen ook wil gaan betrekken in andere gemeentelijke taken dan lijkt het de SP fractie niet meer dan vanzelfsprekend dat ze er ook vanaf het eerste moment bij betrokken zijn. Het mag geen directief van bovenaf worden. Transparantie en openbaarheid van bestuur vragen om een betrokkenheid in het vroegst mogelijke stadium. Deze kans laat het gemeentebestuur nu liggen.

De SP is altijd al van mening dat er zo min mogelijk besloten bijeenkomsten moeten zijn en alleen dan wanneer er sprake is dat er over “mensen” gesproken gaat worden er dan een besloten bijeenkomst gehouden kan worden. De SP, als volksvertegenwoordigers, kan alleen het volk vertegenwoordigen als zij zijn ingelicht op basis van openbaarheid. Wij kunnen niet in gesprek gaan met onze kiezers als er “niets” over gezegd mag worden. De SP maakt altijd de keuze om direct met haar kiezers en de bevolking van Venray in gesprek te gaan.

Het is niet de eerste keer dat we hiervoor aandacht vragen. Dit college wil het blijkbaar maar niet leren. Beslotenheid gaat voor transparantie en openbaarheid. Laten we dat nu eens omdraaien en voor eens en altijd besloten bijeenkomsten verbieden. Ik ben voor, nu dit hardleerse college nog!

Reacties

Als ze dit willen verbergen dan zullen de verwachtingen wel gerechtvaardigd zijn en de teleurstellingen onvermijdbaar. Laat me eens raden: de papierinzameling wordt allereerst weggehaald bij de verenigingen en gaat voortaan via een container. Na een tijdje wordt de grijze container omgezet in een container voor verpakkingen en het volk mag vervolgens het grijze afval zelf weg gaan brengen naar ondergondse containers, die een miljoeneninvestering vergen.
Ja, dat zou ik beetje bij beetje ook achter gesloten deuren er door proberen te drukken. Ik heb alle begrip voor de terughoudendheid van dit college. Duurzaamheid moet je voorzichtig brengen. Anders hebben ze je door.

Goed plan om besloten vergaderingen te gaan " verbieden"!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.