Campagnekoorts

13 juli 2017

Campagnekoorts

Afgelopen week schreef wekelijks columnist en prominent Venrays D66’er Jan van de Ven zijn eerste beschouwing over de campagne richting de gemeenteraadsverkiezingen die op 21 maart 2018 zullen plaatsvinden. Op de eerste plaats vind ik het onbegrijpelijk dat een nieuwsblad, dat elke schijn van partijdigheid zou moeten vermijden, een politicus van welke partij dan ook het podium geeft om in een wekelijkse column zijn mening te geven over andere politieke partijen.

Inmiddels heb ik begrepen dat Jan van de Ven deze week zijn laatste column, die vaak wel het lezen waard was, voor Peel en Maas heeft geschreven. Ik hoop dat het nieuwsblad een onpartijdige vervanger voor hem vindt. Ik zal hoe dan ook in de pen blijven klimmen om eventuele onrechtvaardige en ongefundeerde kritiek op mijn partij te weerleggen. Afgelopen weken was het weer eens zover. Jan schreef neerbuigend en feitenvrij over de actie van Joutou, die wij als SP ondersteunen. Zo noemt hij de actie ‘campagnevoeren over de rug van mensen die hier niet bij gebaat zijn’. Ten eerste voert mijn partij deze actie samen met de mensen van Joutou voor een gedeeld ideaal en ten tweede zijn zij hier wel degelijk bij gebaat. Joutou geeft zelf aan dat zij het Sint Annapark als ideale locatie ziet en volgens het raadsbreed onderstreepte ambitiedocument voor het park zou deze organisatie hier ook prima passen. Sterker nog, de dierenweide en het wonen in alle segmenten, het andere aspect waar de SP zich hard voor maakt, staan hier letterlijk in genoemd. De Renschdael Groep zegt dat hun plannen nog niet in beton zijn gegoten en heeft voor de renovatie van gebouwen nog een financiële bijdrage van zowel gemeente als provincie nodig. Wethouder Van der Putten (D66) en gedeputeerde Prevoo (SP) kunnen hier voorwaarden aan stellen. Wat ons betreft maken zij zich tijdens de onderhandelingen hard voor het behoud van een dierenweide verzorgd door Joutou en het wonen op het Sint Annapark niet voor te behouden aan de happy few, zoals nu in de plannen staat, maar bereikbaar te maken voor iedereen.
Inmiddels is het Vincent van Gogh Instituut, na de dankzij de actiegroep ontstane reuring, met een charmeoffensief gestart. Zij zijn de huidige eigenaar van het Sint Annapark die de verkoop per 2018 graag ziet doorgaan in verband met het einde van de 700.000 euro die men tot 2018 jaarlijks van het Rijk ontvangt om het park te onderhouden. Afgelopen week kwamen zij plotseling met het nieuws dat Joutou eventueel best terecht kan in de boerderij Servaashof die al langer te koop staat. Op zich is dit mogelijk een prima optie, maar op dit moment nog niet reëel,  zo geeft Joutou aan. Zolang het gemeentebestuur niet naast het bestuur van Joutou gaat staan om samen met hen definitief een geschikte locatie voor de langere termijn te vinden is het van belang dat de druk, zowel vanuit de actiegroep als de politiek, vol op de ketel blijft staan. Je mag er dan best van vinden dat de SP hiermee campagne voert. Maar dan zou ik tegelijkertijd willen zeggen: wen er maar aan. De SP staat namelijk permanent schouder aan schouder met mensen die strijden voor sociale vooruitgang. Zo staan we bijvoorbeeld ook achter het initiatief van onder andere Jan van de Ven dat op dit moment zeer terecht strijdt voor lagere werkdruk en een eerlijk salaris in het basisonderwijs.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.