h

SP stelt vraagtekens bij technische staat Veolia Maashoppers

7 april 2007

SP stelt vraagtekens bij technische staat Veolia Maashoppers

Veolia stelt, in De Limburger van dinsdag 3 april jl., dat de motoren van de Maashoppers nachts moeten aanblijven omdat deze anders niet meer willen starten. Als de motoren in zulke slechte conditie verkeren hoe is het dan met algehele technische staat van de Maashoppers gesteld vraagt de SP zich af.

Motoren Maashoppers blijven 's nachts lopen omdat ze 's morgens niet meer willen startenAanleiding om vraagtekens te zetten bij de algehele technische staat van de Veolia Maashoppers is het artikel in dagblad De Limburger waarin Veolia stelt dat men de motoren van de Maashoppers die het laatst terugkeren niet meer uitzet om startproblemen in de ochtend te voorkomen. Veolia wil de problemen binnen de perken houden en laat daardoor de motoren ’s nachts doorpruttelen.

Garanties
Een verkeerde keuze vindt SPer Ronald van Hal: “Als dieselmotoren ‘s morgens koud al niet meer willen starten zet ik ernstige vraagtekens over de technische staat van deze motoren. En als de technische staat van de motoren bedenkelijk is, hoe zit het dan met de technische toestand van bijvoorbeeld andere belangrijke onderdelen zoals de remmen? Als remmen versleten zijn hoeft dat niet direct te worden opgemerkt, dat gaat heel geleidelijk en er zitten ook heel wat wielen met remmen op de Maashoppers. Maar dan nog, ik lees niets dat Veolia garanties geeft dat het met de verdere toestand van de Maashoppers wel goed zit.
“Daarnaast is het ongelofelijk slecht voor het milieu. Oude dieselmotoren die stationair draaien zijn enorm vervuilend. Van roetfilters hadden ze in die tijd nog nooit gehoord; met die roetuitstoot kun je heel wat pieten zwart maken. En wat te denken van al die andere gassen uit de uitlaten van de Maashoppers. Daar wordt je niet vrolijk van. Er is niet voor niets een discussie gaande over de kankerverwekkende eigenschappen die diesels uitstoten.
“Veolia snijdt zich dubbel in de vingers. Stationaire motoren verbruiken verhoudingsgewijs meer dieselbrandstof en slijten harder. Kosten die straks weer afgewenteld worden op de reizigers. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de eventuele geluid- en stankoverlast die het maar laten lopen van de motoren tot gevolg kan hebben. Nu zal het op zo’n groot terrein best wel meevallen maar bedenk wel in een Maashopper zitten twee motoren en dat zijn geen kleine pruttelende scootermotortjes.
“Veolia zegt dat ze flink gaan investeren in die treinen. Ik geloof daar niks van. Die Maashoppers doen nog tot eind van het jaar dienst. Dan gaan ze echt geen bakken met geld meer aan uitgeven. Er wordt alleen geïnvesteerd om de zaak aan het rollen te houden, niks meer! Het aan het rollen houden van die Maashoppers zal zeker een flinke duit kosten. Die nieuwe treinen kosten ook bakken met geld. Dat moet ergens van betaald worden. Reken maar dat dit niet ten goede komt aan de ritprijs.”

Alternatief
De SP vindt dat Veolia naast de verantwoordelijkheid om reizigers op tijd te vervoeren ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Daarin past ook een doordacht milieubeleid. Van Hal: “Hier is gewoon te simpel over nagedacht. Motoren starten niet dus laat die maar de hele nacht lopen. Als mijn auto niet wil aanslaan dan breng ik die naar de garage! Veolia heeft naar mijn mening onvoldoende stilgestaan bij de consequenties van hun keuze om de motoren maar te laten draaien. Een milieuvriendelijker alternatief is om die Maashoppers die als laatste binnenkomen gewoon aan de elektrische verwarming te hangen. Misschien omslachtiger maar beter voor mens en milieu. Ik kan me best voorstellen dat Veolia geen geld meer in deze Maashoppers stopt. Dat ontslaat ze niet van de verantwoordelijkheid om te zorgen voor goed en vooral veilig vervoer. Met een moeilijk startende motor die warm wordt gehouden door die aan een elektrische kachel te hangen kan ik leven. Met wellicht slecht werkende remmen niet.”
De SP gaat de kwestie aankaarten bij Veolia met onder andere het verzoek de motoren ’s nachts aan het elektriciteitsnet te hangen.

U bent hier