Opnieuw vraagtekens bij racecircuit Venray

6 mei 2008

Opnieuw vraagtekens bij racecircuit Venray

De Limburgse SP trekt opnieuw bij de provincie aan de bel over racecircuit De Peel in Venray. Het college van GS heeft besloten de zogenaamde Provinciale Ontwikkelingszone Groen (POG) te wijzigen om het circuit mogelijk te maken.

Volgens de provincie biedt realisering van genoemde groene zone elders meer kans op natuurontwikkeling. SP-Statenlid Rob Janssen wil nu van het college weten sinds wanneer dat inzicht bekend is. “We hebben het hele stelsel van groengebieden en de daarbij horende beschermingsregimes amper anderhalf jaar geleden samen met het college vastgesteld. Mij verbaast het gemak waarmee daar nu weer van wordt afgeweken.”

De oude locatie van het circuit ligt in de Ecologische Hoofdstructuur en heeft daar juridisch geen bestaansrecht. De geplande verplaatsing naar de overkant van de Bakelsedijk heft het juridische probleem weliswaar op, maar de vraag blijft wat natuur en leefbaarheid in het gebied daar uiteindelijk mee opschieten.

Middels schriftelijke vragen heeft Rob Janssen, overigens zelf liefhebber van auto- en motorsport, de kwestie in Maastricht aangekaart. “Ik heb niks tegen racecircuits of motorcrossbanen. Maar als de hobby van de één een nachtmerrie wordt voor een ander, dan moeten we ons eens achter de oren gaan krabben.