SP stelt toegankelijkheid NS-station aan de orde

14 maart 2010

SP stelt toegankelijkheid NS-station aan de orde

Wie rolstoelafhankelijk is of anderszins moeilijk te been is kan het NS-station in Venray beter mijden. Vooral na de ochtendspits is het door de wirwar van fietsen geen doorkomen meer aan. Tijd voor een gele-kaart-actie.

Bij verschillende sporten krijgt men met een gele kaart een waarschuwing wanneer de spelregels overtreden zijn. Inmiddels is het begrip “gele kaart” breed bekend en ingeburgerd. Het wordt zelfs ook buiten de sport gebruikt.

De SP wil van die bekendheid gebruik maken om inwoners van Venray erop attent te maken dat hun gedrag niet altijd strookt met de spelregels van toegankelijkheid. Dat gebeurt niet altijd met opzet. Men staat in veel gevallen te weinig stil bij het voldoende ruimte laten voor mensen met een functiebeperking, een kinderwagen, etc.

In maart 2010 zullen leden van SP in de week van 22 tot en met 28 maart a.s. gele kaarten uitdelen op het NS Station Van Venray. Monika Troch: “We gaan nadrukkelijk geen vingertje wijzen, wel een gele kaart als attentie- en aandachtspunt voor de toekomst. Wij willen hiermee de inwoners van Venray meer bewust maken van hun gedrag en houding ten opzichte van mensen die zich minder makkelijk kunnen verplaatsen. Hoe minder gele kaarten er tenslotte uitgereikt hoeven te worden hoe beter!”