Asociale bezuinigingsplannen op de WSW leeft sterk onder de WSWers

21 november 2010

Asociale bezuinigingsplannen op de WSW leeft sterk onder de WSWers

Vrijdagochtend 19 november jl. voerde de SP al vroeg actie tegen de asociale bezuinigingsplannen op de WSW van het kabinet Bruin I . Plaats van samenkomst: de NLW in Venray.

Het was bij tijd en wijle dringen voor de poorten van de NLW in Venray. Een aantal medewerkers was goed op de hoogte van de plannen van het huidige kabinet Rutte. Flyers met daarop kort en bondig de informatie over de plannen werden gretig in ontvangst genomen of snel even gelezen.

Ronald van Hal: "De voorgenomen plannen van dit kabinet leeft echt bij de mensen die bij de NLW werken. Toen we mensen vroegen de actie 'Armoede werkt niet' te steunen kregen we eerst nog even weinig bijval, totdat voor hen opeens duidelijk werd waarvoor we aan de poort stonden. Toen wilden de meesten toch de petitie tekenen en kwamen daar zelfs weer de kantine voor uit.
"Later kregen we bijval van de ondernemingsraad van de NLW. Dat gaf nog eens aan dat ook intern de bezuinigingsplannen van het kabinet Rutte op de WSW keihard zijn aangekomen. Het is ook niet niks wat de WSWers te wachten staat. Men wil 120 miljoen euro per jaar bezuinigen op de WSW. Dit betekend als dit kabinet haar zin krijgt over drie jaar 30 duizend arbeidsplaatsen komen te vervallen. Deze mensen worden veroordeeld om achter de geraniums te gaan zitten met een nog kariger inkomen dan ze al hadden. De WSW is echt geen vetpot. De wachttijd, die nu al aanzienlijk is, zal nog verder toenemen en dat lijkt me niet bevorderlijk. Dit is echt armoede troef!"

De actie aan de poorten van de NLW werd tegelijk in Venray en in Panningen gehouden. In Panningen stonden de collega's van de SP afdeling Horst.
Ronald van Hal: "We hebben onze krachten gebundeld. Dit komt natuurlijk ook omdat de NLW in meerdere gemeenten actief is. In de loop van de week hebben onze collega's van de afdeling Horst ook de groenvoorziening aldaar bezocht.
"Al met al ben ik blij dat de SP iets voor de WSWers kan betekenen en strijden we samen voor goed opgeleide WSWers, voor een goed salaris, geen loon onder het minimumloon, meer banen met goede begeleiding en zeker geen ontslagen.
"Zaterdag 27 november a.s. Gaan we actie voeren in de Brabanthallen in Den Bosch. Deze asociale plannen moeten van tafel, dit hebben de WSWers niet verdiend!"

Meer informatie over de plannen van het kabinet, de actie en de manifestatie is te vinden op de website www.armoedewerktniet.nl. Hier kan ook de petitie getekend worden.
Werknemers NLW-bedrijven strijdbaar schreven onze collega's uit horst.