SP niet blij met uitleg kort geding races

24 juni 2011

SP niet blij met uitleg kort geding races

Vrijdag 10 juni, daags voor het driedaagse race-evenement, besloot de rechtbank in Roermond dat de wedstrijden op het racecircuit De Peel toch door mochten gaan. De SP is niet blij over de wel hele positieve draai die burgemeester Hans Gilissen geeft aan de uitspraak van de rechter over de Pinksterraces. Deze uitspraak was namelijk kantje boord voor circuiteigenaar Harry Maessen en de gemeente.

De rechter liet doorschemeren dat het eens maar nooit weer was. De volgende keer zal de gemeente de zaken beter voor elkaar moeten hebben om nog een evenementenvergunning te kunnen verstrekken. De volgende autoraces op het circuit aan de Bakelsedijk zijn eind augustus gepland. Omdat er nog steeds geen milieuvergunning en geldig bestemmingsplan zijn, kan de gemeente de races alleen toestaan door het verstrekken van een evenementenvergunning. Als de Milieufederatie en een achttal bezwaarmakers uit Merselo opnieuw naar de rechter stappen, is de kans groot dat de rechtbank de races verbiedt.

SP-raadslid Elianne Sweelssen heeft vragen gesteld over de Pinksterraces. Ze kreeg antwoord van burgemeester Hans Gilissen. Na het nalezen van de uitspraak, kwam de reactie van Gilissen voor de SP in een heel ander daglicht te staan. “Te gek voor woorden. De waarheid wordt geweld aangedaan”, vindt Sweelssen. “De uitspraak was voor de gemeente op alle punten negatief. De mensen die bezwaar hebben gemaakt, hebben op alle fronten gelijk gekregen. De gemeente is veroordeeld tot het betalen van de kosten. De rechter heeft de races alleen laten doorgaan, omdat het niet meer mogelijk was ze af te blazen.”

Sweelssen heeft naar aanleiding van haar bevindingen opnieuw schriftelijke vragen gesteld. De SP wil weten wie er van de gemeente aanwezig was bij de zitting en of de burgemeester wel op de hoogte is van de uitspraak en de motivatie door de rechter. “Waarom worden de zaken verdraaid door de gemeente? Zo worden de inwoners van Venray op het verkeerde been gezet.”

De rechter oordeelde dat de gemeente de evenementenvergunning te laat heeft afgegeven (op 24 mei) voor trainingen en autoraces op 11, 12 en 13 juni. Daardoor kwam de rechtsbescherming in het geding, omdat er te weinig tijd was voor een beoordeling van de vergunning. De gemeente kreeg ook het verwijt dat de milieugevolgen niet goed zijn onderzocht en onvoldoende zijn betrokken bij het besluit de vergunning te verlenen. Dit was voor de rechter alle reden de races alsnog te verbieden. Uiteindelijk hebben de belangen van de (internationale) deelnemers en de duizenden bezoekers de doorslag gegeven. Velen waren die vrijdag al onderweg en het was onmogelijk iedereen op de hoogte te stellen van het afblazen van de races. Een volgende keer is dit niet vanzelfsprekend opnieuw het geval, aldus de rechter.

Bron: Bovenstaand artikel stond 23 juni in Peel en Maas

Lees hier het bovenstaande artikel online in de Peel en Maas