SP wil dat hoge beloningen bestuurders Zorggroep aangepakt worden

24 augustus 2011

SP wil dat hoge beloningen bestuurders Zorggroep aangepakt worden

De ZorggroepDe SP raadsfracties in het noorden en midden van Limburg willen dat er een eind komt aan de 'exorbitante' beloningen bij de Zorggroep Noord en Midden Limburg. De leden van de Raad van Bestuur van deze zorginstelling verdiende in 2010 respectievelijk 333.783 en 275.366 euro. “Schandalige beloningen” aldus de SP. De raadsfracties in Venray, Horst aan de Maas, Venlo, Weert en Roermond hebben inmiddels hun gemeentebestuur opgeroepen om de hoge beloningen bij de Zorggroep Noord en Midden Limburg aan de kaak te stellen.

Afgelopen tijd is ook elders in Limburg opschudding ontstaan over de beloning van top bestuurders van ziekenhuizen, universiteiten en woningcorporaties. “Terwijl iedereen de broekriem moet aanhalen, mensen de laatste dagen van hun leven moeten slijten met meerdere mensen op een kamer, gaat het graaien aan de top ongegeneerd door. Dit pikken wij niet.” Aldus de SP

De raadfracties van de SP hebben hun gemeentebestuur gevraagd om een overzicht te maken van lokale en regionale (semi-) publieke organisaties waar mensen een hogere beloning ontvangen dan de minister-president. Daarnaast wil de partij dat wanneer deze organisaties op een of andere manier subsidie of geld van de gemeente ontvangen, dan moet het topsalaris van de subsidie worden afgetrokken.

Lees hier de vragen die de SP Venray stelt aan het college van B&W over de exorbitante beloningen
Hoor hier het interview bij L1 radio