Opnieuw forse bezuinigingen op komst. De SP vindt: Mensen eerst!

16 juni 2012

Opnieuw forse bezuinigingen op komst. De SP vindt: Mensen eerst!

Dinsdag 26 juni a.s. wordt de voorjaarsnota 2012 besproken in de Venrayse gemeenteraad. De financiële situatie van de gemeente Venray is zorgelijk. En weer staan forse bezuinigingen voor de deur. Voor de SP-raadsleden geldt maar één belangrijk punt: mensen eerst!

Fractievoorzitter Elianne SweelssenDe Europese economie staat aan de rand van de afgrond, de euro wankelt en Zuid-Europese landen dreigen failliet te gaan en in hun val Noord- en West- Europese landen mee te sleuren. De Nederlandse economie staat vrijwel stil en niemand schijnt een antwoord te hebben op de vraag hoe je deze problemen moet gaan aanpakken.
Dit is in het kort geschetst onder welk gesternte deze voorjaarsnota besproken gaat worden, want ook al is Venray geen grote wereldspeler de gevolgen zijn hier net zo voelbaar als in andere landen en plaatsen. We hebben een groot voordeel: wij zijn nog in de positie dat we keuzes kunnen maken, ook al staat Europa in onze nek te hijgen. Na de bezuinigingsoperatie van 2010 die nu nog loopt, kunnen de inwoners van Venray opnieuw op allerlei fronten de portemonnee trekken. De SP ziet hierin andere mogelijkheden dan het college.

Steeds vaker ziet de SP het beeld van een gemeente die zich meer en meer uit de openbaarheid terugtrekt, de problemen niet meer zelf oplost maar neerlegt bij de mensen onder het mom van eigen verantwoordelijkheid. De SP is van mening dat de gemeente zich moet bezinnen op haar kerntaken en deze zo goed mogelijk moet uitvoeren waarbij de mensen altijd centraal blijven staan. Verder is er veel onzeker over de (financiële) toekomst wat er op de gemeente Venray afkomt. De sterren staan nog niet gunstig.

Zo worden er vanuit de Rijksoverheid steeds meer taken, zoals de WMO, Jeugdzorg en dergelijke, naar gemeenten overgeheveld zonder dat ze daarvoor voldoende geld uit Den Haag krijgen. Om deze taken goed te kunnen uitvoeren gaat de gemeente samenwerken met andere gemeenten. Dit kan goedkoper zijn en worden risico’s verdeeld, echter hierdoor ontstaan samenwerkingsverbanden waar de Raad weer onvoldoende invloed op heeft. Deze ontwikkelingen treffen vooral de meest kwetsbaren in onze gemeente. De SP wil dat de gemeente op zoek gaat naar mogelijkheden om deze groep mensen te ontzien.

Geen gaten vullen door andere gaten te maken
Het geld moet ergens vandaan komen. De SP vindt dat je niet het ene gat met vullen door andere gaten te maken. Dit is vragen om problemen. Fractievoorzitter Sweelssen: “We vinden het jammer dat er weer naar de portemonnee van de burgers wordt gekeken. Zij die het minste aan deze crisis kunnen doen, moeten het meeste betalen om het op te lossen.”
De SP vindt dat ambities van de gemeente even op een lager pitje moeten. De nieuwe plannen voor een nieuw museum mogen van de SP even in de ijskast. Dit geldt ook voor het nieuw te bouwen jongerencentrum en investeringen in de Schouwburg mogen tijdelijk op een lager pitje. De SP vindt dat de gemeente niet voor “de stenen” moet gaan maar eerst voor de mensen! Op basisvoorzieningen zoals de bibliotheek en buitensportaccommodaties moet niet meer op worden bezuinigd. Dit geldt overigens wat de SP betreft ook voor de kermissen in de dorpen. Dit zijn voorzieningen waar we wat voor over moeten hebben om in stand te houden. De SP vindt dat dorpsraden intensiever betrokken moeten worden om samen na te denken hoe kermissen in dorpen in stand kunnen worden gehouden.

College moet andere keuzes maken
Op andere gebieden kun je ook betere keuzes maken vindt de SP. Zo zijn er veel kosten gemoeid om de zogenaamde combinatiefunctionarissen te laten voortbestaan. De SP zegt: weg met die combinatiefunctionarissen en gebruik dat geldt om sport te stimuleren voor de jeugd en de jongeren.
Een ander punt is dat de gemeente geld vraagt als mensen bijvoorbeeld hun huis willen verbouwen, de zogenaamde leges. Echter wat de gemeente vraagt aan geld van die mensen dekt niet altijd de werkelijke kosten. De SP vindt dat leges sneller kostendekkend moeten worden gemaakt en het liefst (tijdelijk) nog ietsje meer. Zo dragen de mensen die hun huis willen verbouwen de lasten en niet de gehele gemeenschap.

De SP wil ook dat de gemeente meer “over haar grenzen” kijkt dan nu het geval is. Venray kijkt te veel naar de grote buur “Venlo”. Maar Venray heeft meer buren zoals Helmond, Eindhoven, Boxmeer en Nijmegen. Hier laat het college kansen liggen vindt de SP. Samenwerking met andere gemeenten moet overigens niet meer gaan kosten. Samenwerking zou geld moeten opleveren in plaats dat het veel kost. Dus minder vaak overleg, maar wel meer doen.

Wat betreft de WMO vindt de SP dat het college paniekvoetbal aan het spelen is door de reserve WMO te verlagen dan wel af te schaffen. Dat ook de bijstandsnorm van 120 naar 110% gaat kan de SP niet goedkeuren. De mensen met het minste geld worden onevenredig zwaar getroffen.
Het valt de SP op dat het college vooral bezuinigd op zaken die mensen direct treffen. Is dit de weg van de minste weerstand vraagt de SP zich af?

Mensen eerst!
De SP kiest ervoor om in barre tijden voor die oplossingen te kiezen die de mensen aan de onderkant van de samenleving sparen. Dat betekent: kiezen om projecten die in de directe toekomst liggen en om exploitatiebijdragen vragen, voorlopig in de ijskast te zetten. We kunnen het ons niet permitteren om nu te gaan investeren en nieuwe verplichtingen aan te gaan en aan de andere kant te gaan bezuinigen op zaken die mensen raken in hun dagelijkse bestaan.

Lees hier de volledige tekst van de algemene beschouwingen. (PDF)