Behoud de nachtapotheek voor Venray!

2 maart 2013

Behoud de nachtapotheek voor Venray!

De afdeling Venray hield afgelopen donderdag 28 februari een nachtwake voor de met sluiting bedreigde nachtapotheek. Bezoekers stonden om acht uur al in de rij te wachten om hun steun te betuigen. Steun de SP in haar strijd de nachtapotheek voor Venray te behouden en teken de steunbetuiging online.
Bezoekers van de nachtapotheek laten hun handtekening achter om hun steun te betuigen

Uiteindelijk zetten zo’n veertig bezoekers hun handtekening om hun steun te betuigen. In eerste instantie zou de nachtapotheek vanaf 1 maart haar deuren sluiten. Omdat de nachtapotheek op dit moment in gesprek is met Cohesie, waarin alle Noord-Limburgse huisartsen zich in verenigd hebben, BENU apotheken en de zorgverzekeraars, is de eventuele sluiting met twee weken vooruitgeschoven.

Ronald van Hal, samen met Joep Gielens aanstichters van de avondwake: “Toen we om acht uur startte met de actie stond er al een rij bezoekers te wachten om hun handtekening te zetten. Wat me wel het meest bijgebleven is waren twee strijdbare dames. Ze trokken de A4-tjes bijna van de steunbetuiging uit de hand en wilden in hun wijk handtekeningen gaan verzamelen. Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Vanmorgen om elf uur hingen ze al weer aan de telefoon. Ze waren door de A4-tjes heen. Prachtig dat anderen de handschoen oppakken.
Veel bezoekers hebben hun handtekening al gezet
“Ik ben tevreden over de avondwake. Er is geen stormloop geweest, dat had ik ook niet verwacht. De mensen die gekomen zijn lieten een voor een weten hoe belangrijk het is dat de nachtapotheek behouden blijft. Dat geeft meer dan voldoende motivatie. Jammer dat het buiten wat winderig was, we konden niet alle waxinelichtjes inzetten.
“De financieringsconstructie is een nogal complex verhaal die de apothekers veel beter zelf kunnen uitleggen. Wat ik er van begrijp is dat een aantal apothekers besloten hebben geen financiële bijdrage meer te leveren voor de nachtelijke service terwijl zij hun klanten in de nachtelijke uren wel doorsturen en zit er een probleem in de doorbelasting van bepaalde nachtelijke kosten. Uiteraard moet daar wel een oplossing voor komen. Maar niemand maakt mij wijs dat als je negen regionale apotheken hebt, het niet lukt om een nachtelijke – wettelijk verplichte – service op te zetten en die ook te handhaven. ”
Nog meer ondertekenaars
Als partijen er niet uitkomen betekend dit waarschijnlijk niet alleen het einde van de nachtapotheek. Is de huisartsenpost de volgende in de rij? Ronald van Hal: “Een van grootste zorgen van de SP is dat niet alleen de nachtapotheek gesloten gaat worden maar dat op termijn ook de huisartsenpost verdwijnt. Ik vindt dat een grote aderlating voor Venray en we gaan er ons vol voor inzetten dat dit niet gaat gebeuren!”
Frustratie!

De SP gaat door met de nachtwake. Tot en met donderdag 7 maart a.s. kunnen bezoekers van de nachtapotheek hun steun blijven uitspreken door hun handtekening op de steunbetuiging achter te laten. Donderdag 7 maart a.s. tussen 10 en 12 uur is de SP weer bij de nachtapotheek te vinden. Zaterdag 9 maart a.s. vraagt de SP de aandacht van de mensen in het winkelcentrum van Venray.

Steun de SP in haar strijd om de nachtapotheek te behouden, klik hier om dat te doen.