Nachtapotheek blijft open dankzij druk SP

8 maart 2013

Nachtapotheek blijft open dankzij druk SP

De nachtapotheek blijft in Venray. Voor wie in de nacht dringend medicatie nodig heeft hoeft hiervoor niet speciaal naar Venlo. Mede dankzij continue druk van de SP met haar avondwake en en mensen te vragen hun steun te betuigen hebben de betrokken partijen zich maximaal ingezet. De SP haalde voor behoud de nachtapotheek 750 handtekeningen op!

Dat de SP 750 handtekeningen in goed en wel een week wist op te halen geeft nog eens aan hoe belangrijk mensen het vinden dat men ook ’s nachts voor dringende medicatie blijvend in Venray terecht kan. Dit zou een belangrijk signaal richting politiek en alle verantwoordelijke personen moeten zijn volgens Ronald van Hal, raadslid voor de SP in Venray: “In de commissie Welzijn van donderdag 7 maart jl. werd nog eens aangehaald dat de nachtapotheek een groot gebied bestrijkt. Te groot om alleen door de nachtapotheek in Venlo te laten verzorgen. Daarnaast zouden de consequenties bij sluiting van de apotheek wel eens vergaand kunnen zijn wanneer de nachtapotheek gedwongen zou zijn om haar nachtelijke service te staken. De bestaanszekerheid van de huisartsenpost komt dan ook in gevaar.”

De SP heeft niet deelgenomen aan de gesprekken tussen Cohesie, het samenwerkingsverband van huisartsen in Noord-Limburg, de zorgverzekeraar VGZ en diverse (BENU) apotheken. Door steeds media-aandacht te vragen, een nachtwake te organiseren en mensen te vragen hun steun te betuigen heeft de SP op haar manier druk op de ketel gehouden. Ronald van Hal: “We kregen enorm veel reacties, vooral positieve en soms boze reacties van mensen die niet snapten waarom de nachtapotheek moet sluiten. Het is ook eigenlijk niet uit te leggen.”

Toch is het gevaar nog niet geweken. Er wordt landelijk een discussie gevoerd over de toekomst van nachtapotheken. Hierbij wordt gekeken hoeveel nachtapotheken er moeten zijn, welk gebied deze moeten verzorgen en natuurlijk zal worden gekeken hoeveel bezoekers ’s nachts gebruikt maakt van deze service. De SP is van mening dat je zorg, dus ook medicijnzorg, zo dicht mogelijk bij mensen moet organiseren. Ronald van Hal: “We blijven deze ontwikkeling scherp in de gaten houden. We staan zo weer paraat. Behoud de zorg dichtbij! Daar gaat het ons om.”