SP vindt hoge vergoeding voorzitter onderzoekscommissie Floriade ongepast

17 april 2013

SP vindt hoge vergoeding voorzitter onderzoekscommissie Floriade ongepast

De SP vindt het volstrekt ongepast dat de voorzitter van de onderzoekscommissie, die in opdracht van de Raad de financiële gang van zaken rondom de Floriade onderzoekt, 1200 euro per dag verdiend voor deze opdracht. De SP vraagt het College van B&W om opheldering.

De SP wil weten of het klopt dat voorzitter Hendrikx 1200 euro verdiend en waarop dat bedrag gebaseerd is. Omroep L1 meldde dit op haar website. L1 heeft deze informatie opgevraagd bij de gemeente Venlo. Verder is de SP geïnteresseerd waarom het college vindt dat zo'n hoge onkostenvergoeding gepast is ivm de onderzoeksvraag naar de financiële tekorten van de Floriade.

De SP wil ook weten wie de kosten van de voorzitter betaald en waarom gekozen is voor de heer Hendrikx als commissievoorzitter terwijl de bedoeling was dat de voorzitter een raadslid uit één van de Floriadegemeenten of de burgemeester van Venlo zou zijn. Die zou dan betaald zijn uit de bestaande vergoeding die een raadslid of burgemeester ontvangt. De vraag is waarom er gekozen is voor een "zwaargewicht" als heer Hendrikx. Deze is oud-gouverneur van de Provincie Overijssel. De commissievoorzitter vervult alleen een technische rol, die samen met de tien commissie(raads)leden het extern bureau voorziet van informatie en vragen en de conclusies en het rapport van het bureau bespreekt voordat het in de gemeenteraden behandeld wordt. Is daar een zwaargewicht voor nodig?

De vragen aan het College van B&W te Venray treft u hier.
Link naar het artikel op L1 van 16 april 2013.