Dienstapotheek Venray weer met sluiting bedreigd

9 juni 2013

Dienstapotheek Venray weer met sluiting bedreigd

Enkele maanden geleden voerde de SP succesvol actie voor behoud van de dienstapotheek in Venray. De dienstapotheek dreigt per 1 juli aanstaande opnieuw op slot te gaan. De apothekers lopen namelijk al op zaken vooruit. De SP stelt vragen aan het college in de komende raadsvergadering van 18 juni a.s..
De handtekeningsactie leverde ruim 750 handtekeningen op

Een aantal maanden geleden werd Venray verrast door de plotselinge aankondiging dat de dienstapotheek zou gaan sluiten. Dit betekende dat na elf uur ’s avonds geen apotheek meer beschikbaar was. Wie medicatie nodig had moest naar Venlo reizen om daar de medicijnen op te halen. Met een beetje pech moest men daar contant afrekenen als deze apotheek geen contract had met de eigen verzekeraar. De wethouder stuurde aan op een compromis; Er zou een taxi geregeld worden voor mensen die geen vervoer hadden zodat zij toch hun medicatie kregen. Daarnaast hoefde niet contant afgerekend te worden.

Met overleg en de opgezette handtekeningsactie van de SP, waarbij 750 handtekeningen werden opgehaald, is de dienstapotheek open kunnen blijven voor een bepaalde periode. Inmiddels is die periode voorbij en zijn de inwoners van Venray weer terug bij af: de dienstapotheek gaat per 1 juli dicht. Heeft iemand na elf uur medicijnen nodig dan moet men naar Venlo reizen om ze daar op te halen en in het aller slechtste geval ook nog contant afrekenen.
Het probleem is dat de apothekers vooruit lopen op zaken. De apothekers denken dat in de toekomst een reistijd van 45 minuten de standaard wordt. Dit is echter nog steeds niet besloten, dus het is onzinnig om daar nu al op vooruit te lopen. Het gebeurt echter wel. De SP is van mening dat er een enorme bureaucratie hiermee in gang wordt gezet. Men moet nu aan twee apotheken betalen: aan de apotheek in Venray voor de avonddienst en in Venlo voor de nachtdienst.

De gevolgen zijn groot als 45 minuten reistijd de standaard wordt. Dan zou dit betekenen dat mensen van Mook tot Sittard gebruik moeten maken van de apotheek in Venlo en de rest waarschijnlijk van een apotheek in Maastricht. Dat betekent dus twee nachtapotheken voor Limburg. Twee nachtapotheken voor ongeveer 1,1 miljoen inwoners!

De SP vraagt aan het college of men het acceptabel vindt dat de dienstapotheek in Venray dreigt te verdwijnen? Maar ook wat men van de reistijd van 45 minuten vindt en dat de apothekers al vooruit lopen op mogelijke veranderingen van regels rondom de dienstapotheken. De SP vraagt de wethouder om weer in gesprek te gaan om samen te zoeken naar mogelijkheden om de dienstapotheek open te houden.

Lees hier alle eerdere nieuwsberichten over de sluiting van de nachtapotheek.
Lees hier de vragen aan het college.