Verkiezingsprogramma SP in teken van Armoede, Zorg en Wonen

22 december 2013

Verkiezingsprogramma SP in teken van Armoede, Zorg en Wonen

Het SP verkiezingsprogramma voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen is door de leden goedgekeurd. Zwaartepunt zal liggen op het bestrijden van armoede, zorg dragen voor goede zorg die door de gemeente aangeboden wordt en betaalbare huurwoningen voor iedereen die dit nodig heeft.

De SP wil dat armoede actief wordt bestreden. Armoede is een groeiend probleem. De voedselbank is helaas de snelst groeiende bank. Er zijn zelfs al wachtlijsten. Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit, is 1 op de 10. Voor Venray betekent dit dat ongeveer 1000 kinderen en jongeren in armoede leven. De SP wil dan ook dat de gemeente meer mogelijkheden krijgt om armoede te bestrijden, schulden te saneren en te voorkomen dat kinderen opgroeien in armoede.

Ook op het gebied van zorg zal er de komende jaren veel veranderen. Belangrijke zorgtaken worden door de rijksoverheid bij de gemeente neergelegd. De gemeente wordt verantwoordelijk voor de uitvoering van een gedeelte van de AWBZ en de jeugdzorg als onderdeel van de WMO. Zij moet zaken gaan regelen waar ze weinig ervaring mee heeft en met minder budget. De SP is van mening dat zorg dichtbij de mensen georganiseerd moet worden, maar dan wel op een goede manier. De SP hecht veel waarde aan goede lichamelijke en geestelijke gezondheid en is graag bereid daarin te investeren. Een zorgcentrum moet in de buurt voorhanden zijn. De SP wil een gemeente die zich druk maakt om behoud van voorzieningen als een nachtapotheek, een huisartsenpost, goede verzorgingshuizen en een goed georganiseerde thuiszorg. Zorg mag niet afgeschoven worden op mantelzorgers en daartoe gedwongen vrijwilligers uit de bijstand.

Goede betaalbare huurwoningen worden steeds schaarser in Venray. Jaren geleden zijn woningcorporaties de markt op gedreven. Hierdoor slopen of verkopen ze goedkope huurwoningen. Duurdere woningen komen hiervoor in de plaats. In Venray is er een overschot aan duurdere appartementen, terwijl de wachtlijst voor goedkopere huurwoningen steeds langer wordt. Woningcorporaties moeten zich weer gaan bezig houden met de taak waar ze voor bedoeld zijn: woningen bouwen en verhuren. Slopen van huurwoningen alleen onder strenge condities. Nieuwbouw van huurwoningen moet betaalbaar blijven.

De huisvesting van buitenlandse werknemers laat te wensen over. De SP is niet tevreden over het gevoerde beleid van de afgelopen jaren. De SP vraagt zich af waarom werkgevers de lusten hebben en de samenleving de lasten ervan draagt.

Het verkiezingsprogramma van de SP bevat nog meer punten waar de SP zich hard voor maakt zoals een betere verdeling van de ruimte in de buitengebieden en industrieterreinen. Verder wil de SP dat Venray een Fair Trade gemeente wordt en dat er meer werk wordt gemaakt om de leegstand in het centrum tegen te gaan.

Het omgaan met onze duurzame energiebronnen laat in de gemeente Venray nog te wensen over. De ontwikkelingen op het gebied van opwekking van duurzame energie en de opslag er van gaan zo snel dat Venray hier een voorbeeldfunctie zou kunnen vervullen. De SP wil dat de gemeente hier meer werk van maakt.

Op het gebied van verkeersveiligheid kan er ook nog van alles beter vindt de SP. Zo vindt de SP dat er meer veilige fietsoversteekplaatsen zouden moeten komen, bijvoorbeeld de onveilige situatie voor fietsers om veilig te kunnen oversteken op de N270 is de SP een doorn in het oog.

De SP wil dat er op het gebied van cultuur veel meer aandacht komt voor de Popcultuur. De stichtingen die hier nu enigszins voor proberen te zorgen, werken door omstandigheden helaas langs elkaar heen. In economisch opzicht is voldoende aanbod van kunst en cultuur ook belangrijk. De SP ziet zien geen heil in de bouw van een peperduur Cultuurhuis waar al deze organisaties gehuisvest moeten worden.

Op het gebied van onderwijs is er ook een groep die naar het speciaal voortgezet onderwijs gaat. Daar moet ook vervoer voor zijn. De SP wil dat onderwijs het leerlingenvervoer blijft bestaan en maatwerk is.

Kortom, er ligt nog veel om voor in actie te komen. Venray heeft een sterke SP nodig die gaat voor 100% sociaal!

Lees hier het gehele verkiezingsprogramma: "Voor de verandering, 100% sociaal. Verkiezingsprogramma 2014-2018" (.pdf)