SP zet eerste voorkeur in ijskast

23 maart 2014

SP zet eerste voorkeur in ijskast

De SP heeft afgelopen woensdag in Venray een mooie verkiezingsuitslag neergezet. De huidige coalitie heeft vijf zetels verloren. De analyse die de SP heeft voor deze verkiezingsuitslag is dat dit een signaal van de kiezer is dat het echt anders moet. Ook hebben we naar aanleiding hiervan een duidelijke volgorde van voorkeur voor het vormen van een coalitie uitgesproken.

De eerste keuze is een vijfpartijencoalitie samen met SP, D’66, InVENtief, PP2 en Samenwerking Venray. In deze coalitie zitten partijen die voor coalitiedeelname in aanmerking komen en voor wat betreft ideologie en programma de meeste raakvlakken met de SP vertonen. Ook is dit geheel in lijn met wat we tijdens de campagne gezegd hebben: dat het goed voor Venray zou zijn eens een coalitie zonder het CDA te hebben. Tweede keuze is een zo sociaal mogelijke coalitie met de SP en het CDA . Tijdens het door CDA geïnitieerde openbare overleg hebben wij onze voorkeuren op transparante wijze gedeeld. Ook hebben we hier aangegeven dat de vijf partijen van onze eerste keuze een uitnodiging voor een gezamenlijk gesprek hebben gehad. Verder heeft geen van de partijen deze optie openlijk uitgesproken. Direct hierna zijn de partijen op initiatief van de SP desondanks toch met elkaar in gesprek gegaan. Het was een openhartig gesprek, waarin iedereen deze coalitie betitelde als ‘een optie’. Toch hebben wij, het openbare overleg met alle partijen en ons gesprek overwegende, niet de indruk gekregen dat alle partijen het op dit moment al ‘een serieuze optie’ vinden. Het lijkt ons op dit moment dan ook niet zinvol om volgende stappen in het vormen van deze coalitie te zetten. We willen wel nadrukkelijk melden dat we deze optie voor de toekomst nog altijd open houden. We zullen de gesprekken van komende week met het CDA afwachten en na de openbare bijeenkomst van 1 april bekijken wat er eventueel nog voor mogelijkheden zijn.

Uiteindelijk CDA/Samenwerking/D66, SP motten ze niks van hebben!