Coalitieakkoord mist rode draad

15 mei 2014

Coalitieakkoord mist rode draad

Dinsdag 13 mei werd in een extra raadsvergadering het coalitieakkoord besproken. Op de tafel van ieder raadslid lag een mooi vormgegeven mapje met daarin een papieren versie van het akkoord. Op de kaft van het mapje wordt de ‘warme jas’ uitgebeeld die de coalitie voor alle inwoners, bedrijven en organisaties wil gaan creëren. Op de kaft van het akkoord staat vervolgens een lege paspop die met drie kleuren draad zal worden aangekleed. De gele van Samenwerking, de donkergroene van D’66 en de lichtgroene van het CDA. Meteen wordt dan al duidelijk dat dit coalitieakkoord de rode draad mist.

Ook inhoudelijk is dit te merken. Er wordt op de oude voet verder gegaan. Dit is ook niet zo vreemd, de PvdA is ingeruild voor D’66 die, toegegeven, wel een aantal accenten heeft toegevoegd. De coalitie wil dat Venray in 2018 veiliger, leefbaarder en welvarender is. Hier is waarschijnlijk geen enkele partij op tegen. Voor het verbeteren van de welvaart legt de SP de prioriteit bij armoedebestrijding en blijft zorg een recht voor de mensen. Beiden is bij deze coalitie helaas niet het geval. Over armoedebeleid wordt in het akkoord zelfs met geen woord gerept. Volgens de coalitie moet de bouw van een Cultuurhuis wel door gaan, terwijl het nog maar de vraag is of het vangnet wat de gemeente heeft om de zorgtaken goed te kunnen blijven doen groot genoeg is. Dit soort prestigeprojecten moeten wat de SP betreft worden stilgezet.
Desalniettemin wenst de SP de nieuwe coalitie veel succes voor de komende vier jaren, waarin het kritisch maar tegelijk constructief het komende beleid zal gaan volgen. Ook de wethouders krijgen vooralsnog het vertrouwen. Zij mogen het akkoord om gaan zetten in een collegeprogramma dat op 9 september in een extra raadsvergadering zal worden besproken.

Tijdens de avond werden CDA’ers Jan Loonen (economie) en Lucien Peeters (zorg/welzijn) tot wethouder gekozen. Hierdoor nemen Toon Loonen, die meteen gekozen werd als fractievoorzitter, en Ton Teeuwen hun plaats in de raad weer in. Voor Samenwerking werd Ike Busser (middelen) tot wethouder gekozen en voor D’66 Hans Teunissen (ruimte).