Petitie tegen bomenkap

24 oktober 2014

Petitie tegen bomenkap

In de gehele gemeente Venray staan ongeveer 850 bomen op de nominatie om gekapt te worden. De SP vindt dit een absurd plan en start een online petitie.

De gemeente Venray heeft zich ten tijde van de Floriade enorm druk gemaakt om genomineerd te worden als groenste gemeente van Nederland. Het lijkt er nu op dat zij gaat voor de titel van Beste Boomloze Gemeente van Nederland. Is straks in de zo bekende Bomenbuurt nog een boom te vinden?

Waarom moeten de bomen weg? De gemeente wil haar begroting sluitend krijgen en moet daardoor bezuinigen.  Door bomen te kappen wordt bezuinigd op het onderhoud van deze bomen.

Soms staan bomen te dicht tegen een huis of muur en beschadigen deze. Of staan sommige bomen in een te smalle middenberm en beschadigen zo erg veel het asfalt van de straat. Het kan dan goed zijn de boom weg te halen. Maar heel vaak worden de bomen gekapt zonder enige reden. Zo worden een aantal straten "uitgedund"; de bomen worden dan om en om gekapt. Zo wordt bespaard op onderhoud is men van mening. Dit is echter onzinnig want de bomen die overblijven zullen meer ruimte krijgen en daardoor meer gaan groeien. Hierdoor zullen deze het wegdek nog meer beschadigen als ze voorheen al deden. Op de langere duur wordt er dus geen geld gespaard.

Herplanting of aanplant van nieuwe bomen daar wil de gemeente niets van weten want dit is te duur. De SP vindt dit niet kunnen. Geen zinloze bomenkap van gezonde bomen. We gaan er voorliggen! U ook? Steun ons en vul hier de online petitie in.

Waar blijft onze zuurstof als al die bomen het loodje gaan leggen

Ooit in Venray gaan wonen omdat er een buiten zwembad was en vele bomen. Het buiten zwembad is al lang weg de bomen moeten blijven!!

Weg van de minste weerstand.

Ik vind t belachelijk dat er zo veel bomen gekapt worden. Ik ben sowieso tegen kappen van bomen. Een boom is ook een levend wezen met gevoel en word gekapt omdat hij in de weg staat of omdat hij ziek is. Laat de natuur zijn eigen gang gaan wij beslissen als mens veel te veel over dongen waar wij niet over te beslissen hebben. En de prijs diewij uiteindelijk betalen is hoog. Hoe kunnen wij t uberhoud in ons hoofs halen om zulke beslissingen te maken. Wij mogen blij ijk dat we gebruik mogen maken van de aarde. Wij bezitten haar niet. Denk na voor dat je iets doet. Maak contact met een boom en vraag t m. Hij heeft meer wijsheid in zich dan dat jij ooit zult bezitten!!!!

Ontzettend zonde! Venray moet mooi groen blijven!

Ze zijn echt de weg kwijt in Venray. Zo wordt onkruid bestreden met gif wat huisdieren doodt en ziek maakt om zo de begroting sluitend te maken. Nu gaan er nog eens 850 bomen tegen de vlakte om dezelfde reden. Ongelooflijk dat politiek Venray zo'n verantwoordelijke wethouder op deze manier zijn gang laat gaan.

Een aantal jaren geleden werd Venray genomineerd als de groenste stad van Nederland. Ze kregen daar op het gemeentehuis natuurlijk de kift toen ze niet wonnen. Sinds die tijd wordt al het hoogwaardig groen stelselmatig afgebroken. Plantsoenen worden omgevormd tot eentonige grasveldjes, gezonde bomen worden gekapt, alles wordt volgebouwd en verhard. Over een tijdje kan Venray meedingen naar de prijs WARMSTE GEMEENTE VAN NEDERLAND. Waarschijnlijk maakt Venray dan een goede kans want door het gebrek aan bomen en groen zal de temperatuur hier veel harder stijgen dan in andere plaatsen.... De bomenkap lijkt nu een bezuiniging (al snap ik de logica er niet van als bomen om en om worden gekapt. Die straten blijven onderhoud nodig hebben) maar over een tijdje, als onze buurten onleefbaar worden, moet alles opnieuw aangeplant worden. Weg bezuiniging!

Wij fietsen regelmatig over het fietspad langs de Maasheseweg. Tot onze schrik zien we dat daar heel veel bomen gekapt worden. Al meer dan 70 jaar is de Maasheseweg een prachtige laan. Daar blijft nu weinig meer van over. Vandaag, 3 november ,ook nog een artikel gelezen op de voorpagina van de Volkskrant.
0,8 Graden is nu al de opwarming van de aarde.Een kleine bijdrage isdeze bomenkap te stoppen.

wij hebben als hoveniersbedrijf veel bomen in Venray mogen planten, we zijn er altijd trots geweest op het bomenbestand in Venray.. Wij begrijpen deze beslissing niet. Plaatselijk worden meerdere bomen op een rij gekapt , en langs weilanden op de Maasheseweg en in de brede middenberm gaan ook bomen weg . Het duurt weer tientallen jaren om dit bomenbestand weer aan te vullen. Enkele bomen verwijderen die schade veroorzaken is niet te vermijden, maar deze ingreep is te ingrijpend.

En wat te denken van het Geysterse bos? Op Facebook heb ik vanochtend foto's geplaatst van de HONDERDEN bomen die gemarkeerd zijn (rood, geel en blauw) omdat ze binnenkort zullen moeten sneuvelen volgens het Limburgs Landschap. Neem dit alsjeblieft mee in de petitie - of ondertekend de petitie die ik anders binnenkort op zal stellen.