SP plant herdenkingsboom tegen zinloze bomenkap

6 april 2015

SP plant herdenkingsboom tegen zinloze bomenkap

Foto: Ronald van Hal

Op zaterdag 11 april a.s. gaan leden van de SP een herdenkingsboom planten ter nagedachtenis aan de 850 zinloos gekapte bomen in onze (ooit) groene gemeente.

De gemeente Venray heeft vorig jaar 850 bomen gekapt in het kader van bezuinigingen. In de hele gemeente waren geluiden van verbijstering, verbazing en woede te horen, maar het gemeentebestuur was niet van plan om naar de inwoners te luisteren en ging met grof geweld deze bomen te lijf. Nog steeds wordt de SP aangesproken door inwoners over deze schandelijke daad. Inmiddels vindt ook op diverse plekken in het buitengebied en in Vlakwater een grootscheepse kap plaats. Het zijn moeilijke en gevaarlijke tijden voor bomen in de gemeente Venray, vooral omdat dit gemeentebestuur voor geen meter naar de zorgen en wensen van de bevolking wilt luisteren.

Om alle bomen te herdenken die vorig jaar gesneuveld zijn in de bezuinigingsdrift van de gemeente gaat de SP een herdenkingsboom plaatsen op het grasveld voor de huisartsenpraktijk van Antoniusveld.

De verantwoordelijke wethouder Dhr. Busser wordt ook uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. De SP wilt hem dan meteen de 1e Gouden Eikel Trofee uitreiken. Deze trofee is bedoeld voor mensen die niet willen luisteren naar de wensen en opmerkingen van inwoners van Venray en deze wethouder is de eerste die hem in ontvangst mag nemen.

“De SP plant nooit zo maar ergens een boom. Het betreft een ludieke actie waarin we een duidelijk signaal af geven aan de Venrayse politiek”, zegt Elianne Sweelssen.

“Vooraf hebben we gekeken naar een geschikte plek en geschikte boom. We hebben ons laten adviseren door een erkende boomkwekerij. Die heeft aangegeven wat voor soort boom het moet zijn en welke plek het meest geschikt is. We willen namelijk wel dat de boom die in lengte van jaren blijft staan en past bij de plek waar die wordt geplant. Maar het is en blijft wel een ludieke actie en gaan niet overal toestemming voor vragen.”

De herdenkingsboom wordt zaterdagmiddag 11 april om 13 uur gepland op het grote grasveld langs de Stationsweg en Wilhelmina Druckerstraat waar ook de apotheek en huisartsenpraktijk Antoniusveld is gevestigd.

Reacties