Regiovertegenwoordiging Noord- en Midden-Limburgse afdelingen in goede handen met Elianne Sweelssen

17 oktober 2015

De Limburgse afdelingen van de SP kozen tijdens de regioconferentie in Roermond in ruime meerderheid voor Elianne Sweelssen als regiovertegenwoordiger. Zij zal voor twee jaar weer een steun en toeverlaat zijn voor veel afdelingen.

Als regiovertegenwoordiger is zij de spil tussen de afdelingen in Noord- en Midden Limburg van Gennep in het noorden van de provincie tot Echt-Susteren als meest zuidelijk gelegen afdeling en vertegenwoordigt zij hen in het landelijk partijbestuur.

Sweelssen, al ruim vijftien jaar wonend in Venray, werkt in het basisonderwijs waar zij naast haar onderwijskundige taak ook ICT-taken voor haar rekening neemt. Van 2006 tot 2014 zat zij voor de SP in de gemeenteraad van Venray. Als bestuurslid is zij al vanaf het begin betrokkenen bij de Venrayse SP-afdeling.

Regiovertegenwoordigers worden voor twee jaar gekozen. Wat wil Elianne Sweelssen bereiken: "Ik wil er hard aan werken om Limburg zo rood mogelijk te maken. Dus in iedere gemeente een SP-afdeling. We zijn hard op weg om zo ver te komen. Zo zijn we samen met de afdeling Gennep bezig om in de gemeente Bergen een afdeling op te richten. Helaas is het aantal leden te klein en bekijken we of een tussenstap, een werkgroep, mogelijk is. Ook met SP-leden in de gemeente Peel en Maas bekijken we of wij daar een afdeling kunnen oprichten. Dit doe ik samen met de afdeling Venlo.

"Even een afdeling oprichten is er niet zo even bij. Je kunt wel vijftig leden hebben, het minimum om een afdeling te kunnen oprichten, maar als je geen actieve leden hebt en niet de straat op gaat en je niet tussen de mensen begeeft wordt het helemaal niets. Verder moet je als afdeling ook durven investeren in de jongere leden van de afdeling.

"Daarnaast ben ik als regiovertegenwoordiger ook de steun en vraagbaak van de afdelingen. Dit kan zijn het gezamenlijk oplossen van zaken die in een afdeling spelen maar ook samen kijken hoe we de SP tot de grootste partij van Nederland kunnen maken. Dat doe ik niet door met het vingertje te wijzen wat een afdeling wel of niet moet doen maar door ze te ondersteunen waar dat nodig is. Kortom ik hoef me de komende twee jaar geen dag te vervelen!"

Elianne Sweelssen werd in april 2014 voor het eerst gekozen als regiovertegenwoordiger. Samen met Irma Koopman zijn zij de regiovertegenwoordigers van alle Limburgse SP-afdelingen.