h

Veolia-meldingen naar Provincie; SP sluit meldpunt

10 oktober 2007

Veolia-meldingen naar Provincie; SP sluit meldpunt

Veel mensen wisten de weg naar het meldformulier van de SP Venray te vinden om hun beklag te doen over het belabberde openbaar vervoer van Veolia over de Maaslijn. Op 10 oktober 2007 sluit het meldpunt. Wat gaat de SP met al deze meldingen doen?

De SP Venray heeft alle meldingen doorgestuurd naar de Provincie Limburg. Daar zullen alle meldingen met Veolia worden doorgenomen. De Provincie constateert dat Veolia onder de maat presteert en beter haar best moet doen; de tijd dat Veolia zich kan verschuilen achter de opstartfase is definitief voorbij. Tot 31 december 2007 heeft Veolia de tijd!

Het regende klachten op het meldpunt nadat het net geopend was. Vooral treinreizigers van de Maaslijn waren massaal ontevreden over de Maasverbinding van Veolia. Een melder vertelt:

“Ik reis nu al vanaf januari met de trein van Venray naar Venlo en vicaversa. Eerst werd er gesproken over aanloop problemen, nu 5 maanden later hebben ze echt begrepen hoe het niet moet. Vanaf maart is de trein nog niet een keer op tijd vertrokken. Dit is niet alleen in de spits maar op elk moment van de dag.”

Niet alleen vertragingen op de Maaslijn maakten veel reizigers boos; in de praktijk bleken busverbindingen niet goed aan te sluiten waardoor reizigers hun aansluiting misten.
Waar reizigers ook veel over klaagden waren de smerige Maasbuffels. Een van de melders beschreef het op zijn manier:

“Soms heb ik net het idee of het hier gaat om veevervoer, hoe smerig deze treinen op het traject Nijmegen – Roermond zijn! Er is geen sociale controle in de trein, stoelen zijn smerig en de dieselgeur die in de trein hangt is erg irritant en slaat gewoon op mijn keel. In een rookcoupé zitten lijkt me nog gezonder dan continue die dieselgeur te moeten inademen.”

Positief nieuws?
Hoe vervelend het ook, meldingen zijn niet altijd van a tot z negatief zo getuigd het volgende citaat:

“Over de bussen heb ik niks te klagen, netjes en rijden fijn. Vooral in de zomer is het fijn omdat de bussen airco hebben.”

Maar…
Hebben de treinen vertraging, dan hoop je dat je via het omroepsysteem door de dienstleiding van Veolia op de hoogte wordt gehouden. Niets is echter minder waar zo vertelt een van de melders:

“Op 29 mei stond ik om 22.45 uur op het station in Venray om de trein naar Nijmegen te pakken. Volgens de omroepberichten was er door 'logistieke problemen', een vertraging ongeveer 10 minuten. Om 23.25 uur kwam vervolgens de eerste trein richting Nijmegen, ruim een half uur later. In de tussentijd bleven er berichten omgeroepen worden dat de vertraging 10 minuten is. Toen ik met de trein van 23.25 uur in Cuijk kwam werden we vriendelijk verzocht over te stappen op de trein die vlak achter ons (!) zat. Om 23.40 uur stonden we ongeveer op het station in Cuijk, pas om 00.05 uur kwam de trein die vlak achter ons zou zitten opdagen. Al met al ben ik anderhalf uur onderweg geweest. Er klopt niets van de berichtgeving.”

Rammelende dienstverlening
Zijn het niet de gammele dieseltreinen die tot veel ergernis lijden, de dienstverlening van Veolia wordt als ver onder de maat ervaren. Een melder schrijft ons:

“Ik heb geprobeerd een klacht in te dienen bij Veolia. Eerst diverse malen op hun e-mailadres dat vermeld wordt op hun site. Hierop kreeg ik geen reactie. Na enkele malen telefonisch contact wist een mevrouw mij te vertellen dat ik beter klachten naar een ander e-mailadres kon sturen, daar de klachten zelden op hun vermelde e-mailadres aankomen!? (Opzet?) Ook op het tweede e-mailadres werd niet gereageerd. Pas nadat ik telefonisch dreigde om de verschillencommissie en de pers in te schakelen werd mijn klacht in behandeling genomen. Twee weken later werd mijn klacht afgewezen omdat de trein waarover ik geklaagd had wel zou hebben gereden. Helaas, voor Veolia, had ik van het hoofd transport een e-mail (via Rover) gekregen waarin hij bevestigde dat de trein niet gereden had in verband met een technische oorzaak. Dus de klacht was ten onrechte afgewezen! Hierover heb ik weer een klacht ingediend: Ik een e-mail van het hoofd transport om hem te bellen (duur 06-nummer voor mijn kosten!). Nadat hij zijn excuus had aangeboden dat Veolia de klacht had afgewezen, en dus een fout had gemaakt, beklaagde hij zich alleen maar over het materieel wat niet deugt. Ik moest maar met een formulier proberen mijn geld terug te krijgen. Dit formulier heb ik, na nogal wat zoekwerk, kunnen vinden op de website van Veolia, en wat blijkt: het is bijna onmogelijk om iets terug te krijgen. Op een retourtje wordt nooit iets teruggeven, en op een enkele reis alleen als de vertraging heel lang is, en het genoemde percentage boven een bepaald bedrag uit komt. In mijn geval (afhankelijk van de Venray/Venlo-verbinding) zal ik nooit en nimmer geld terug krijgen, ook al rijdt de trein helemaal niet. Frustrerend! Dubbel frustrerend als je bedenkt dat ik dagelijks mensen tegenkom die zwart reizen!"

Een boze student laat ons het volgende weten:

“Met een OV-studentenkaart krijg je niet eens geld terug bij vertraging. Ik vind het een schande!”

Vertrouwen op dieptepunt
Veel vertrouwen hebben de melders niet meer in Veolia. Een meldster schrijft:

“Eerst zouden de nieuwe treinen in oktober komen, nu word het weer december, het zou me niet verbazen als het nog later word.”

Medewerkers van Veolia kunnen het ook bont maken zo laat de volgende meldster ons weten:

“Wat ik me afvroeg was of deze chauffeur de laatste tijd nog een proeve van bekwaamheid had afgelegd, want als je niet al misselijk was bij instappen, dan gebeurde dat zeker wel bij uitstappen: remmen op het laatste moment waardoor een van mijn tassen vloog van de bank, die is door een hulpvaardige medepassagier voor me vanonder een andere stoel vandaan gehaald, hoorbaar klagen over medeweggebruikers, niet horen dat passagiers vragen of de deur open mag om uit te kunnen stappen omdat de chauffeur de muziek te hard heeft staat (is dat trouwens toegestaan bij Veolia?).”

Uiteraard zijn er ook mensen die Veolia een hart onder de riem willen steken:

“Wat zeuren jullie daar toch veel over het bedrijf Veolia. Zijn jullie dan perfect? Nee, natuurlijk niet. Kom op, ga eens werk zoeken, en geen stomme flyers uitdelen. Jullie zijn verkeerd bezig."

Provincie spreekt Veolia aan op niet voldoen aan concessieovereenkomst

U bent hier